När höjs sparräntor i förhållande till riksbankens räntebesked

Hej!

Tänkte höra om någon har en uppfattning om när bankernas sparräntor höjs i förhållande till riksbankens räntebesked? Jag antar att det finns ett sådant förhållande?

Anledningen till att jag frågar är att jag vill starta lite fler fasträntekonton på olika löptider. Men misstänker att det kanske kan vara värt att vänta på nästa räntebesked i och med att det också verkar bli en höjning alternativt börja binda lite mer på kortare löptider, kanske 3mån, 6mån och 1 år. 90% av mitt oplacerade kapital ligger på rörligt (2,15%, ja jag vet att man kan få lite högre än så på rörligt). Nu har jag inga siffror på det men jag upplever att den senaste räntehöjning från Riksbanken inte riktigt syns bland sparräntorna än? Möjligen att de kortare räntorna har gått upp lite men inte de längre. Så frågan är hur förhållandet ser ut mellan sparräntor och riksbankens räntebsked, är det lång fördröjning för inte prisas det väll in i förväg på prognos?

Bundna gör absolut det. De har legat kring 3-3,5% give or take i ett halvår nu med minimal volatilitet.

När de rörliga rör på sig är en bra fråga. De justerades en hel del senaste månaden så jag är rätt säker på att förhållandet inte är 1:1 med styrräntan utan snarare typ Stibor, interbanksräntan.

Men någon annan kanske vet säkrare :slight_smile:

2 gillningar

Tack för ditt svar Saihtam! Det var ju lite trist att de bundna går på prognos, jag var ju taggad på att binda när det var upp ytterligare någon procent. Men vi får väll se var det tar vägen.