När justeras flygpriserna upp?

Jag har en kryssning inbokad till nästa år och har nu börjat titta lite på flygalternativ. Utifrån “oljeläget” hade jag förväntat med justeringar på priset men det är ungefär som det brukar vara. Jag förstår att bränsletillägg kan komma senare men förväntade mig högre priser redan nu.

Någon som vet, eller har en bra killgissning, hur flygbolagen gör med sina prisjusteringar?

1 gillning

SAS gick ut häromdagen och sa att de skulle höja 10%. Jag vet inte om det var fr o m nu i maj eller hur det såg ut, men nog är det på gång alltid.

Nästan omöjligt att säga något om nästa år. Sen kommer antagligen flygbolagen säkra upp bränslepriserna mer inför nästa år med futures än tidigare.

Vi får helt enkelt se, det är nästan omöjligt att säga i dagsläget om priserna på biljetter går upp eller ner för nästa år.

Jag räknar med att det kommer att vara löst innan vi ska åka så jag tycker att det är bra att priserna inte är uppjusterade redan nu men jag tycker ändå att det är konstigt.

Att sälja biljetter nu och senare höja priset med anledning av läget i Mellanöstern tycker jag blir konstigt då läget är som det är nu.

Priser har redan justerats och flyg har redan ställts in. Men till exempel ska Ryanair ha förhandsköpt 80 % av bränslet de behöver fram till mars 2027, så genomslaget bör ske gradvis.

1 gillning

Tror inte flygbolaget kan extradebitera för bränsleprisökningar när du väl köpt din biljett (om det är det du är orolig för?).

Jag är inte direkt orolig, bara förvånad över att prisjusteringar inte är gjorda.

Jag tror absolut att det finns något finstilt om att de kan lägga på bränsletillägg under vissa förutsättningar.

Inte på de priser jag har kollat på. Jag har tittat på flera olika bolag till Miami nästa vår och de jag har någorlunda koll på (British Airways och Swiss) har inte justerat sina businessclasspriser så att jag märker någon skillnad.

Eller så gör de som Amazon som annulerade beställningen på min flickväns externa hårddisk, för att ett par dagar senare sälja den för typ dubbla priset.

Nej, jag hittade inget om det i deras villkor. Vore tveksamt juridiskt att ändra pris efter ett köp.

https://www.sas.se/juridisk-information/transportvillkor

1 gillning