När ska man ta ut vinsten på aktier?

Hej! Jag har ett antal aktier i olika bolag som har stigit allt ifrån 10-40% Min fråga är när man ska ta ut vinsten och sälja av delar av innehavet? Jag vill spara långsiktigt och jag vet hur snabbt det kan gå från topp till botten på börsen , jag undrar om det finns någon generell regel för när man ska sälja enskilda aktier eller om man istället ska resonera ”att ibland köper jag billigt och ibland dyrt”. Jag vet också att om man håller på att sälja, köpa och ändrar innehavet för ofta så förlorar man ofta mera pengar än vad det hjälper. Vad tänker ni? Hur brukar ni göra?

vänliga hälsningar

Tomas

Du ska inte tänka på det som att “ta ut vinst”. Se istället investeringarna som ett slags konto där du sätter in pengar för att de ska arbeta åt dig. Du skaffar dig en strategi för din portfölj, till exempel att ingen enskild aktie får vara mer än 10% av portföljen eftersom det då blir för hög risk. Om någon aktie då drar iväg så säljer du av lite för att sätta i andra bolag och sprida risken.

“Tar ut vinst” gör du när du börjar närma dig stt pengarna ska användas. Till exempel genom tumregeln att ha max 10% på aktiemarknaden för varje år som du kan låta pengarna vara. Då säljer du återigen av på grund av din riskstrategi, inte för att aktierna råkat gå med vinst.