Nej till aktivt förvaltade fonder

Professor kritiskt till aktivt förvaltade fonder: “Ingen bör investera”

Det säger professor Richard Priestley vid Norweigan Business School, BI.

Läs även: Bästa fondförvaltaren i april avslöjar aktien han ökat i – Dagens PS

Endast fem av 43 fonder slog index

Utspelet kommer i samband med en granskning som norska Dagens Näringsliv gjort av globalfonder med aktiv förvaltning.

En fondtyp som vuxit i popularitet senaste åren när framförallt amerikanska tech-aktier gått starkt.

Men tidningens genomgång visar att endast fem av totalt 43 aktiva globalfonder lyckats slå sitt jämförelseindex senaste tre åren.

“Efter att avgifterna är betalda är det sannolikt ännu färre aktiva fonder som slagit index. Jag skulle bli överraskad om ens någon av fonderna slår index efter kostnader och riskjustering”, kommenterar BI-professorn.

Många svenska äger

Enligt Fondbolagens förenings senaste statistik så ägs globalfonder till ett värde av runt 2 500 miljarder kronor i Sverige. Det är nästan exakt hälften av det totala svenska sparandet i aktiefonder.

Hur stor del av globalfondsägandet som är aktivt förvaltade, det vill säga en fondtyp där en förvaltare väljer innehaven med målet om att gå bättre än index, framgår inte men på totalen är en nära tre fjärdedelar av innehaven aktivt förvaltade.

Svenskarna sålde fonder för miljarder under börsturbulensen

Svenskarna tappade sammanlagt 144 miljarder kronor i värde på sina fonder i april på grund av Donald Trumps börsturbulens.

Och det är just den aktiva fondförvaltningen som tidningen Dagens Näringsliv alltså visar har underpresterat senaste åren i Norge som grupp och som BI-professorn Richard Priestley nu varnar för;

”De enda som tjänar på den här typen av aktiva fonder är förvaltarna som tar ut avgifter”, säger han och väljer till och med att gå så långt som att helt avråda från fondtypen;

“Aktiva fonder, alltså en fond som försöker att plock vinnaraktierna, det bör ingen investera i.”

7 gillningar

Känner man ändå att man vill ha aktivt förvaltade fonder tycker jag att de passar bra i lekhinken och då max 10%.

Synd att artiklarna inte nämner AP6, som måste vara en av Sveriges mest populära aktivaa fonder.

AP6? Den har väl privatpersoner inte ens tillgång till.

Eller menar du AP7? Den är ju populär för att den har hävstång och är jättebillig och har extra låg skatt på utdelningar. Inte för att den är aktiv vs passiv.

Tycker inte det är helt svart och vitt. Stora breda geografiska fonder tycker jag bör vara indexfonder men mer nischade fonder kan jag tänka mig investera i med aktiv förvaltning såsom Råvaror, Realinvest, Hälsovård osv. Även blandfonder kan jag tycka är ok att betala en något högre avgift för.

Ja, där slant jag visst på tangebordet: AP7 skulle det förstås vara!