Tankar om nya fonden Aktiespararna aktiv

Läser att Aktiespararna i höst ska lansera en aktivt förvaltad fond utifrån deras olika portföljer.

Basportföljen har sedan start (feb 2011) avkastat 361% mot jämförelseindex (SIXRX) 326%. Motsvarande för Utdelningsportföljen är 356% och Småbolagsportföljen 474%.

Spontant lovande, tycker jag. Även om den historiska avkastningen inte säger något om den framtida. Som medlem i Aktiespararna (vilket jag är) dessutom utan avgift, annars 1,5 procent.

Jag kommer nog personligen lägga den i min ”lekhink” där jag har lite olika svenska aktier redan och komplettera med denna. Men finns det några andra tankar bland folket här? Bra? Dålig?

1 gillning

Visst skulle det bli en billigare avgift för de flesta personer som investerar över 500.000kr, än en global indexfond (990kr / 0,002), om de inte hade abonnemang innan.

Men eftersom t.ex. aktiespararnas basportfölj bara har 10 st bolag är diversifieringen väldigt låg, och man kan bara ha detta som krydda/lek i portföljen. Din totala portfölj behöver då ha över 3,3M för att detta ska löna sig med avgiften (500.000 / 0,15).

Sedan tror nog inte de flesta personerna på detta forum att aktiespararna kan överprestera långsiktigt, då är det billigare att singla slant för att välja egna aktier att stoppa i lekportföljen. Eller så håller man sig till globalfonder.

2 gillningar