NFT - non fungible token | Är vi gammaldags och fattar inte grejen?

Att köpa musik digitalt var ju väldigt konstigt för ett antal år sen när det inte var en fysisk CD. Det var ju inte på ”riktigt”.
Gick rätt bra för iTunes ändå.

2 gillningar

Jag har lite svårt att förstå varför något helt plötsligt blir ett pyramidspel, hur är logiken där? Och hur definerar du “verkligt värde”?

1 gillning

Anledning till varför NFT existerar, är konst hantering.
Genom alla tider, konst haft en värde för att någon använt den, för att tvätta pengar och skaffa status.
Som man kanske har märkt, så svälter dem flesta konstnärer om dem endast lever av försäljning av konst och design.
Trots att efterfråga efter konst är högre än någonsin med digitala verktyg, så är vilja att betala icke existerande.
Man kan ju googla en screenshot!

Databaser med högkvalitet fotografier och konst, kostar ca 1 öre per bild, att bara använda hur som helst, var som helst.
Konstnär få betald 1 gång och bild kan användas tusentals gånger på tusentals produkter som säljs som exclusiva kollektioner.
Från mönster på kläder, till tapet, tyg, papper och förpackning tryck; samma sak gäller spel och video konst.
En stilla blender bild, av ett objekt tar 100 timmar att rita; ett spel består av miljoner bilder ihop satta till en film liknande animation.
Ett vapen i ett spel, har ritats och designats av någon som har lagt månader på design och arbete med spel.
Virtuella spel som lugnat autistiska barn och PTSD patienter som dämpar svåra utbrott, som leder till att dem klöser sönder slemhinnor har skapats med rådgivning med legitimerade psykologer som ska ha lön för arbete.
Dem flesta film miljöer har aldrig existerat och dem flesta kläder i filmer är producerade i Blender, skådespelare går runt i gröna pyjamas och obland existerar inte enns skådespelare själva, för att dem är dem är animationer.
Dagens animationer är lika realistiska som en levande människa, om dem inte försöker vara mer anime liknande.
Dina ögon ser inte någon skillnad.

Är det rimligt att betala 1 öre, 1 gång till människor som har ritat och lagt tid på själva konsten?

Nft, är livslång rättighet på att få lön på användning av konst man har skapat.
Betalning sker i bitcoins, och det kostar, för att algoritmen scannar av hela internet och lägger till pris på konst som faktura, när man t.ex vill skriva en artikel och lägger in en konst bild i marknadföring.
Du äger aldrig konst, för att du är inte konstnär, du är kund.
Att Metaverse bygger en virtuell värld baserat på endast nft är bara plus i kanten.
Det redan existerar allt från designer av möbler, natur och miljö till ansiktsuttryck och emotionell påverka i den digitala sfären.

2 gillningar

Detta inlägg är ju dock helt fel på flera sätt. Upphovsrätt funkar inte som du skriver. Och vidare som jag försått NFT funkar det inte heller på så sättet att upphovsrättsmannen får någon löpande intäkt från NFT:n.

Töntigt kanske är fel ord. Barnsligt är bättre. Det är någon som barn sysslar med.

Den här tråden påminner väldigt mycket om tråden om en MacBook är värd 25000kr eller inte.

Några personer tycker att datorn är värd det och betalar gärna det och några kan inte förstå hur en kan betala 25000kr för en dator.

Rent tekniskt kan du skapa en NFT som skickar tillbaka en andel till skaparen när du säljer vidare en NFT.

1 gillning

Jag tror att hela krypto / NFT är lite som IT-bubblan för 20 år sedan. Många av idéerna var riktigt bra men bara för tidigt. Alla skrattade åt pets.com men Chewy är samma sak idag. Liknande med amazon, Linas matkasse etc. Det kommer att komma bra saker ur det, men jag är inte tillräckligt kompetent eller intresserad för att bedöma paradigmskiftet när vi är mitt inne i det.

Visst vi hör alla talas om de som blir miljonärer, världens bästa trade (8 000 dollar till 5,3 miljarder USD på några månader) och så vidare. Men vi hör sällan talas om de som hamnade på de tysta vittnenas kyrkogård.

7 gillningar

Medhåll i din analys.

boo.com är väl närmast ett begrepp idag. Shit vad de gapade om dem i pressen när det begav sig. Jag minns hur jag satt. som en av få i Malmö. med fast ADSL som ingick i hyran och undrade hur i h-vete de trodde att den tungrodda sidan skulle funka för gemene man.

Idag ifrågasätter ingen idén. Jag tänker likadant om NFTer.

2 gillningar

Men mycket av IT-bubblan var ju också bara helt orimligt. Man pratade om “den nya ekonomin” där gamla fundamenta slutat gälla. Men så ser man ju hur det gick med det. Och chewy erbjuder ju en faktisk nytta.
Men ännu har jag inte sett någon i denna tråd eller annanstans kunna påvisa någon som helst reell nytta med en NFT - förutom spelliknande saker som tillgång till dyrare däck till en bil eller liknande. Den hänger ju t.ex. inte ihop med upphovsrätten till något verk. Det följer ingen som helst juridisk rätt till ett verk med en NFT. Så jag blir bara mer o mer övertygad om att man betalar för luft. Eller ja, i bästa fall för tillgång till en låtsasvärld där korkade personer kan skryta med att man betalar för luft, inför folk som blir impade av det och måste vara lika korkade. Eller så är det som sagt bara jag som inte fattar någonting alls. Den som lever får se…

1 gillning

Det där är en halmgubbe. Det är inte samma sak.

1 gillning

Du får gärna utveckla varför du inte ser sambandet?

1 gillning

Det finns väl ett ganska stort gap där mellan.

Jag har fått in allt från svärmor till gamla chefer att intressera sig för krypto. Vissa tjänar pengar, andra gör det för att lära sig och för de tycker det är roligt.

2 gillningar

Saker som kan vara och kommer kunna vara NFT:

• Biljetter till olika evenemang. Omöjliga att förfalska, finns för evigt på blockkedjan och kanske betingar ett värde i framtiden för att det var ”just den konserten då…”

• Kvitto på allehanda produkter. Nft:n sparas i din plånbok och bleknar aldrig. När du säljer varan kan kvittot skickas över till köparen för att bevisa äkthet, garantitid mm.

• Den kan bevisa ett ägande, tänk tex lagfart, pantbrev, en tröja mm. Ägandet kan vara fysiskt eller digitalt. Det kan vara en tomtbit i ett Metaverse där du så småningom kan bygga tex ett hus, kontor eller replokal.

• Körkort, pass, flygbiljetter, din rösträtt, vaccinkort, vaccinpass etc mm osv.

Jag tror att alla, var enda en av oss, i framtiden kommer äga hundra, om inte tusentals, NFT:er utan att egentligen veta att det är NFT och vad tekniken bakom är.

För många av oss som äger NFT:er idag i form av hundar i rymden, en pixlig gubbe och en tjur så handlar det kanske om att det är en rolig grej. Jag har intressanta samtalsämnen vid parmiddagar och kanske ett kul skryt inför framtida barnbarn.

Har ni inte sett filmen ”Ready player one” så är det min varmaste rekommendation. Jag tror där ligger mycket i den framtidsförutspåelsen.

5 gillningar

Så långt är jag med. Som spekulationsverksamhet är jag mer tveksam. Kraftwerk på Olympen är inte riktigt värt de pengarna, ens som originalbiljett.

Jag såg den faktiskt för första gången i helgen. Lagom underhållande och jag förstår vad du menar med NFT i koppling till den, men där slutar det nog för min del.

Så, för att sammanfatta min syn: Jag tror absolut att ett system för juridiska dokument etc är bra men jag är mer tveksam till rymdhundar och doodles bara för sakens skull. Jag tror “man” behöver visa på funktionens förträfflighet innan massorna vinns över. :slight_smile:

2 gillningar

Jag tänker att allt handlar om hur vi konceptualiserar och förstår värde. Fördelen med traditionella produkter som har ett värde är att när de finns som någon form av fysisk instans är de oftast mer stabila och ruckas inte lika fort.

Självklart kan ny teknik ställa allt på ända, tänk tex videobutik—netflix, men det går inte lika snabbt som det digitala. Ta tex Clubhouse som var hype i några månader och sedan tvärdog. Det för mig är en bidragande orsak till att NFT:er, bit coins mm känns osäkra. Rätt som det är kommer det ett nytt format/protokoll och då ändras allt över en natt. Har svårt att se att en liknande extremt snabb avveckling kan ske för tex börsen eller fastigheter.

1 gillning

Jag kan tänka mig att äga en billig rymdråtta. För att lära mig om hur det är att ha rymdråttor samt för den höga skrytfaktorn i mina medelålderskretsar.:grin:

Men känner mig osäker på vilken plattform som är mest trovärdig. Har du tips?

1 gillning

Jag äger inga rymdråttor men en måntjur :sweat_smile: Jag föredrar terras nätverk, låga kostnader och genomarbetat protokoll. Lättast är att sätta in pengar på Binance med kort, köpa Luna eller Ust och sedan skicka till din terraplånbok :blush: Bara hör av dig om du behöver guidning !

Såg detta klipp idag som jag tycker är väldigt passande.

1 gillning

Här är en artikel som väldigt bra förklarar problemet med hur NFTs, Ethereum och web3 ser ut idag:

1 gillning