NOBIA nyemission

Hej

Ni som har aktier i Nobia redan och får teckningsrätter, utnyttjar ni dom till fullo? Känns som det är rätt att göra.

Jag har tänkt sälja mina teckningsrätter. Har redan förlorat pengar i detta bolag. Hur tänker du?

1 gillning

Du har inte förlorat något om du inte sålt än? Jag tänker att bara för att kursen går dåligt och man kanske ligger back så tror jag ändå på återhämtning. Teckningskursen ligger ju långt under aktiekursen just nu, procentuellt sätt, så då är det en bra affär att köpa för teckningsrätterna tänker jag. Om man har en positiv syn på långsiktig utveckling, även om risken är väldigt hög!

Imponerande dålig historik avseende både tillväxt och lönsamhet, ser inte riktigt ett case här utan att man avyttrar UK till ett bra pris och det blir solskens-historia för Norden kommande 5-10 åren.

Incitamenten för att lyckas med en ordentlig turnaround är låg, insiders äger hela 0,011% av bolaget och har inte köpt aktier sedan Maj 2025 för… håll i hatten…. 300 000 SEK.

Man vill nog se följande:

• Stärkning av balansräkningen (och rensning) så det annars fria kassaflödet inte fortsätter att ätas upp av finansieringskostnader. De behöver bli av med skulderna, de kan troligen inte refinansiera billigt givet den tveksamma historiken
  • Avyttring av UK. Norden gör låga ensiffriga EBIT-marginaler, så kapar man hälften av omsättningen kommer man troligen behöva kika på att strukturera om något - frågan är om det finns mycket värde kvar för befintliga ägare?
  • Insynsköp. Varför lita på ledningens plan när de själva inte lägger några pengar bakom?

Turnarounds är väldigt svåra. Det blir troligen mer skit än pannkaka för de stackare som av någon anledning köpt aktien tidigare.

1 gillning

Tyvärr brukar tesen att dåliga bolag försätter att gå dåligt oftast stämma. Tex sålde jag mina fingerprintaktier för 95 % minus, hade jag sålt idag hade de varit 99.99 % minus. Jag hade sätt de som en läropeng och lämnat skeppet. Sedan tycker jag iofs de borde vara olagligt att driva in emissioner i all oändlighet men de verkar ju vara så de är i många fall.