Noob-fråga om fakturering som enskild firma

Hej, har skaffat enskild firma och har en riktigt noob-fråga. :grimacing:

Jag har förstått att om man fakturerar tex 1000 kronor så får man bara 500 “i handen”. Vad är det man förväntas göra med resten av pengarna? Är det bara att man lägger undan till sin egen pension och kommande skatteavgifter, eller är det något annat man måste göra?

Moms bör man ha koll på och lägga undan (även ingående moms och kostnader såklart). Betalar du in skatt och avgifter årligen eller på förhand/preliminär ?

Läs på ordentligt skulle jag säga redan första året även om lärdomar kommer efter hand i samband med deklarationen.

Du betalar en avdragsgill egenavgift på 29 procent, vilket motsvarar arbetsgivarens arbetsgivaravgift . Därfter betalar du skatt i vanlig ordning. För de flesta innebär det att du får kvar drygt hälften av den vinst du gör.

Du skattar inte på vad du fakturerar. Du har ju kostnader också.
.