Nordea släppte precis sin economic outlook för 2023:
Intressant och lite dyster läsning faktiskt. Inledningen:
Ljusglimtar till trots, nu är provöningens tid kommen. Innevarande år är ett förlorat år för svensk ekonomi.
Nordea släppte precis sin economic outlook för 2023:
Intressant och lite dyster läsning faktiskt. Inledningen:
Ljusglimtar till trots, nu är provöningens tid kommen. Innevarande år är ett förlorat år för svensk ekonomi.
Själv brukar jag undvika alla negativa läsningar. Istället brukar jag söka mig till något positivt för att inte må dåligt i vardagen. Annars är det lätt hitta jätte mycket negativt runt omkring oss ![]()
![]()
Det hon skriver är väl ungefär vad vi skriver här när vi gissar hur börsåret slutar? Dvs ingen vet, inte ens en välavlönad chefsekonom på en storbank. Det är väldigt många “ifs and buts” tycker jag.
Å ena sidan… å andra sidan…
Eftersom Kina är beroende av internationell tillväxt är jag tveksam till att de kommer kunna agera draghund. Håller mig till just keep buying - för vad är egentligen alternativet? Sälja allt och invänta en massiv krasch?
Jag har nog kollat lite för mycket på videor med Peter Zeihans förutsägelser, men jag funderar hyfsat allvarligt på detta alternativ. Men ja, jag vet, tajma marknaden… ![]()
Det är iofs ingen ny läsning. Alla som läser tebladen säger ungefär samma sak från de storbanker jag följer. Själv har jag gissat att allting vänder under slutet av året. Tills dess kommer det bli som att åka bil utan fjädring på en grusväg med enorma tjälhål
. Skakade lätt på huvudet åt gissandet i Di där en TA-kändis förutspådde ett kommande ras. När jag själv nu i efterhand kollat in de flesta aktierna i Stockholms tre största listor … ger jag honom flera poäng. Nästan allting är riggat för att det skall gå ned nu igen.
Får hoppas att Handelsbankens ekonomer får rätt i att vi får en mildare recession och att räntebanan toppar snart. Då blir det mindre gropar vi måste ta oss igenom. Den som lever får se! ![]()
Just keep buying! 8% genomsnittlig avkastning sedan 2018 är svårt att smälta, när man kan se kurvorna på OMX Stockholm All Share
.
Själv funderar jag och sörjer Turkiet
alla som har förlårat livet bara på några sekunder
. Allt annat brukar det ordna sig så länge man är frisk och har tur för att undvika/slippa natur katastrofer och andra elände onödiga krig och liknande
.
There are only two kinds of investors: those who don’t know where the market is headed, and those who don’t know that they don’t know. Then again, there is a third kind: those who know they don’t know, but whose livelihoods depend on appearing to know.
Inte lika dyster prognos från SEB, både Nordea och Swedbank är lite mer negativa i sina prognoser.
Bra med olika infallsvinklar.