Hej.
Är helt ny här och just i början av att sätta mig in i ämnet placeringar. Har förstått att jag inte gjort många rätt hittills i mitt snart 48 åriga liv, men det är som det är, desto större anledning att hamna här och få mer kunskap. Jag presenterar mig närmare i kommande trådar.
Just nu är jag nyfiken på vad ni har att säga om fonden i rubriken. Min far 75 år gammal, livslång kund hos Nordea blev för snart ett år sedan rekommenderad att placera sin insparade miljon på ISK i denna fond.
Jag själv får känslan av att fonden är ett stort skämt vad gäller avgiften och dolda avgifter (fond-i-fonden). Utvecklingen är inte heller imponerande, men som tur är helt ok senaste året, så ingen större skada skedd för far.
Upplägget med 70/30 obligationer/aktier är kanske ok i den åldern, men med alla avgifter har jag svårt att se någon större tillväxt på sikt. Han kanske lever 20 år till och har inget direkt behov av pengarna just nu.
Så vad anser ni om denna fond?
Tar gärna emot förslag på alternativt upplägg som gynnar fars kassa snarare än bankens.
Tack på förhand.