Nordea lägger ner förvaltningstjänsten Aktiva offensiv

Hej!Har sparat till min dotter i 16 år i ett kapitalkonto / Aktiva Offensiv/. Nordea lägger ner denna förvaltningstjänst i slutet av månaden. Den 1/11 flyttar Nordea mina pengar till Nordea Aktieallokering utan att jag har godkänd detta. Avgiften är för hög, 1,5 procent. Tänker ta ut pengarna inom fem år och vill inte ta stora risker nu, därför ber jag er om förslag , viken fond i Nordea är det bra att välja. En med låg avgift blir bra. Indexfond? Stratega 30?Tack snälla för hjälpen! HälsningarJeni

Om du skall ta ut pengarna om max 5 år är det dags att lägga beloppet på sparkonto med lite ränta.

Finns ingen anledning att krångla till det med lågriskfonder.

Indexfonder skall du absolut inte ha.

Indexfonder är högriskfonder. Om du kollar skalan för risk ( 1-7) så har i princip alla indexfonder risknivån 6.

Hej Jeni,

En sparhorisont på 5 år är lite för kort med 100% aktiefonder, kolla in “Nybörjarportföljen” istället, en balanserad portfölj med lite lägre risk.

Normalt är det en 60/40 portfölj men du kan själv enkelt ändra fördelningen till mer räntor desto närmre du kommer uttaget! En tumregel brukar vara 10% i aktiefonder för varje år du kan avvara pengarna!

Indexfonder kan du visst ha.

Plus att räntefonder kan vara rätt kluriga. En del kan innehålla skräpobligationer med hög risk (som direkt korrelerar med börsen) så räntefonder är inte alltid säkra!

Om du är en väldigt försiktig person och inte vill ta större risker kan upplägget 60/40 eller t om 70/30 vara ett alternativ.