Min pappa säger att fonden ”Nordea småbolag Norden” har slagit index de senaste tio åren. Är det ett sunt antagande att man bör välja denna fond framför index för ett långsiktigt sparande, baserat på historiken?
Nej, den är stängd, bara institutionella investerare tas möjligen in.
Jo, den har överpresterat. Nån gång i livet visste jag inte så mycket om investering och månadssparade till stor del i denna fond i tio år…
Sen hittade jag indexfonderna. Succén av denna fond är fortfarande skälet varför jag har nån förståelse mot aktiva fonder. Denna fond har ju gjort sjukt mycket avkastning.
Man ska nog passa sig för att jämföra en småbolagsfond med storbolagsindex. Jämfört med svenska småbolagsfonder (AMF billig aktiv, PLUS småbolagsindex) verkar den inte vara något speciellt, svårt att säga på rak hand om underprestationen 2020-2021 och överprestationen 2022 mest beror på valutaeffekten.
Efter lite grävande hittade jag även jämförelsen med fondens egna jämförelseindex:
Inte helt övertygad om att den överpresterar mer än ett enskilt år.
Varför kan man inte jämföra en småbolagsfond med index?
Du behöver jämföra den med ett relevant index. I detta fallet ett småbolagindex.
Utvärderingen är om förvaltaren varit duktig (valt ut aktier som ger högre avkastning per risknivå).
Småbolag ger generellt något högre avkastning och högre risk (småbolagsfaktor i vissa modeller). Om förvaltaren inte kan slå index över de aktier som förvaltaren har att välja ut mellan (småbolag), så saknar helt enkelt förvaltaren den kompetens hen säljer till sin avgift. Så för att jämföra krävs ett relevant småbolagsindex och inte ett generellt index över alla bolagsstorlekar.
Jag har halva min tjänstepension i denna och är sjukt nöjd med avkastningen, den har gett mig 667% hittils sedan start.