Nordnet indexfond Sverige vs Avanza Zero

Vad är det som gör att Nordnet kunder undviker Nordnet Sveriges index fond jämfört med Avanza kunder som väljer gärna smalare Avanza Zero? Det kan man lätt se i fondförmågenhet! :thinking: Själv tycker jag att Nordnet gratis alternativ är utmärkt fond för Sveriges del i portföljen. Jag kan inte tänka mig att Nordnet kunder har bredare portföljer i sina Isk än Avanzas. Att man skulle föredra andra Sveriges indexfonder då de är bredare.

1 gillning

Gissar att fondförmögenheten speglar att Avanza är mycket större i Sverige samt att Avanza Zero var först på marknaden

3 gillningar

Jag håller med @Nicolas men som ytterligare en liten del kan jag lägga till att Avanza Zero är ett bättre namn, där det tydligt framgår redan i namnet att fonden har 0 avgift.

3 gillningar

Fattar det men Nordnet gratis kan man ladda med 100000 sek dagligen borde finnas många rika som skulle kunna fylla på det ännu bättre då den är gratis och riktigt bra fond ändå om man ser hur folk sparar smalt i sina portföljer på totalen :+1:

Nordnet avgiftsfria Sverigefond är den näst mest ägda fonden hos Nordnet, bara deras Finlandfond har fler kunder (eftersom Nordnet är väldigt populärt i Finland). Vi kan också se att det är nästan tre gånger fler som har Sverigefonden än Spiltan Investmentbolag, och sex gånger fler än vad som har en globalfond.

Avanza finns bara i Sverige, och där är deras avgiftsfria Sverigefond den näst mest ägda fonden efter Spiltan Investmentbolag. Och Sverigefonden har tre gånger fler ägare än en globalfond.

.

Utifrån detta har jag svårt att se Nordnets kunder dissar Sverigefonden?
Du jämför fondförmögenhet, det kan inte vara så lätt att Avanza har fler kunder än Nordnet? Speciellt kunder i Sverige (eftersom vi jämför en Sverigefond)?

3 gillningar

En stor anledning tror jag kan vara att endast Avanza zero är tillgänglig i premiepensionens fongtorg.

4 gillningar