Varför är Avanza Zero så populär?

Tittar man hos Avanza så är Avanza Zero i särklass den populäraste indexfonden. Jan har sagt att man ska undvika den eftersom fonden bara har de 30 största bolagen och istället välja andra fonder som har fler bolag (jag håller med). Jag antar att många väljer den eftersom att det inte är någon avgift och att den har gått väldigt bra under senaste tiden. Vad tycker ni om Avanza Zero?

1 gillning

Tänk på att det är antal ägare, inte investerat kapital. Jag har den t.ex. p.g.a. låg avgift men det är en mycket liten del av mitt totala innehav, bara för att få en krydda Sverige. Jag har t.ex. mångdubbelt mer i DNB Global Indeks S.

Avanza Zero var revolutionerande när den kom, gratis fond som fick många att börja investera. Det är nog många som ligger kvar och inte bryr sig nämnvärt. Den är kanske inte bäst, men bättre än att man har pengarna på sparkonto, eller lockas av bankförsäljaren att investera sparpengarna i senaste fonden generational max plus extra smart.

7 gillningar

Det ena utesluter inte det andra tänker jag. Man ska nog inte förutsätta att alla dessa endast äger Avanza Zero.

1 gillning

Gratis + att det blir som en momentum fond egentligen?

Tror man att momentum är bra är det ju en superfond? :cowboy_hat_face:

Snålsson älskar Gratis

Den går ju vansinnigt bra så jag vet inte varför man skulle ogilla den.

2 gillningar

Vill man äga svenskt så är den ett bra aternativ till aktier. brukar sägas att man når en bra diversifiering om man har 20-30 aktier i olika sektorer och.. ja.. där har du det.

2 gillningar

Jag tycker att det är en toppenfond och den är 40 % av min portfölj. Så jäkla stor skillnad är det inte jämfört med bredare kapitalviktade Sverigefonder.

6 gillningar

Jag kan komma på noll skäl.

Dagens popularitet kan också bero att sedan trump kom tillbaka så har den gått betydligt bättre än global. Plus allt snack om att ta avstånd från usa osv

Detta ^^^ Precis detta.

1 gillning

Marknadsföring från Avanza i relation till avgiften.

1 gillning

När jag jämför bredd och kostnad så hittar jag sex fonder som det kan vara värt att investera i, beroende på hur man prioriterar bland bredd och pris. AZ är en av dem.

Det är förstås sannolikt så att jag missat några fonder.

2 gillningar

Är den populärast bara för att den har flest ägare?

Är det inte mer intressant att se vilken fond på avansa som har mest investerat kapital?

1 gillning

Jag tycker det är mer intressant och se hur många människor som har investerat i fonden.

Då tycker vi olika. :blush:

1 gillning