Förtroendet för Erna har rasat. Hon har gått ut och beklagat det hela, dementerat att hon delat insiderinformation, och sagt att hon ska ta Finnes i örat.
Ja, svårt att få det där till något annat än ett praktfiasko. Ofta är väl de som fuskar på dylikt sätt inte så klipska att de både undgår upptäckt och tjänar grova pengar…
Jag har en vän som jobbar på ett börsnoterat bolag där en anställd, icke-insynsperson, råkade snubbla över konfidentiell information som han i sin villfarelse trodde skulle sänka aktien ordentligt. Han belånade huset och köpte bear-certifikat med hävstång. Men aktien kraschade inte och något senare var han tvungen att sälja med miljonförlust. Huset fick han sälja. Frugan gick ifrån honom. Och till sist blev han åtalad för insiderbrott och dataintrång.
Lite snopet.
…och för varje sådan anekdot finns det 10 där personen tjänade multum men aldrig blev upptäckt.
Själv har jag suttit på andra sidan en sådan story och blivit blåst. Onoterade aktier i ett bolag jag tidigare varit anställd i. Svårt att sälja… fick erbjudande om att sälja på våren, tog chansen för att kunna få ut något värde.
Början hösten köptes bolaget upp av extern part och värdet blev drygt 3 gånger högre.
Den anställde jag sålde till hade självklart mer koll på detta än vad jag kunde ha och gjorde en rätt fin affär på de där månaderna han ägde aktierna.
Motsvarande händer dagligen, överallt. Stor affär på väg in? Självklart är det fler än ledningen som vet om detta. Rätt enkelt att casha in på. Sedan är det ju skillnad på en anställd som tjänar några tiotals tusen/hundratals och på ledningspersoner som kan göra desto mer.
Skulle inte säga det, tror det är många som kommer undan fastän det är uppenbart
Satte in ~2tkr in en amerikansk fond som följde Paul Pelosi (gissa vad första svaret på google säger om han och frugan) och fick ~18 tkr tillbaka när FTC frågade vad fonden håller på med.