Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Klart du ska ha en el-Porsche! Jag är bara avundsjuk men det fattar ju alla.

3 gillningar

Älskar att vi kan bjuda på oss själva i forumet. :joy::+1::pray:

5 gillningar

Jag lyssnar vidare…

och inser att man måste älska konceptet bil för att bry sig. För mig är den ett transportmedel från A till B och därför tycker folk som diggar idén med bil att jag tänker fel.

Jag inser också…

att det är samma sak som när folk som lyssnar på komprimerad musik på Spotify genom mobilhögtalaren minimembran till högtalare och är nöjda med det. Själv kräks jag och lägger på en välskött vinyl på skivspelaren. :rofl:

7 gillningar

Haha, exakt. Jag har väl fått erkänna för mig att jag är mer intresserad av bil än jag trodde. En kompis ringde idag efter att ha lyssnat på avsnittet med kommentaren: "Jag visste inte att du också var ett petrolhead… " :rofl:

@angaudlinn - var det inte dessutom du som länkade till ett par hörlurar och en förstärkare som var typ i samma prisklass som min kommande Tesla?

1 gillning

Nej, där är jag oskyldig. Men jag brukar säga att man aldrig ska köpa en bil som är dyrare än sin dyraste synt. :smiley:

4 gillningar

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Är en ny elbil bättre för planeten?

Lyssnade på avsnittet precis, väldigt intressant!
Gäller det här att leasing ofta är billigare även bensin/diesel eller enbart elbilar? Kanske är jag som missat något men tyckte inte det var jättetydligt i avsnittet.
Bor i hyresrätt i GBG centrum så elbil blir nog väldigt krångligt.

2 gillningar

Covid19 fall bekräftat I förbränningsmotorer?

1 gillning

Lyssnade på avsnittet och som vanligt bra och intressant, fick mig att regga ett konto :slight_smile:

Dock, och detta säger ni säkert mellan raderna, är det ju supersvårt att utvärdera bil på detta sätt, man skulle behöva kategorisera bilköparna innan man utvärderar. Blir uppenbart om man skulle göra en jeansutvärdering på samma sätt. :wink:

Tex så valde ni Tesla, roligt, lite fräsigt och passar vad jag kan förstå er kravspec bra. För egen del skulle jag inte få in den i min, det finns rätt mycket saker som inte kommer med och om man har en annan profil, större bil/teknikintresse etc så ser man nog annorlunda på det.

För egen del behåller jag gärna bilar länge om jag trivs med dem och vad vi vet idag åldras inte Tesla så bra, åker mycket taxi i andra länder och Tesla slits ner betydligt snabbare än andra bilar. Det är såklart oväsentligt om man ska ha bilen i tre år men viktigare om man ska ha den längre och sånt är svårt att få in i ett kalkylark.

Skulle vara väldigt roligt om detta kunde bli en serie och man kunde titta på det som olika personas.

1 gillning

Det gjorde de väl lite implicit :slight_smile:

Vanliga bilkörare (från billigast till dyrast):

• Billigt, billigt och fullt duglig - MG ZS EV
  • Billigt och bra för de flesta - Kia e-Niro
  • Lite dyrare och lite större - VW ID4
  • Ännu större och änny dyrare - Skoda Enyaq
  • Liten och svindyr - Volvo XC40 Recharge

Ovan bortser jag från Stellantis-bilarna (Pegueot, Renault, Opel etc. etc.) De ligger parallelt till ovan bilar men är enligt min uppfattning inte så rekommenderade jämfört med bilarna ovan.

För de som gillar performance och coolhetsfaktor (och därav inte bryr sig så mycket om priset) gäller väl Tesla i första hand, och sen Jaguar, Porsche och sånt. Ungefär som för bensinbilar.

2 gillningar

Nja, alla dessa är ju varianter på samma tema och om man har bilintresse och har mekat och löser saker själv i första hand så vet man att det är stor skillnad mellan premiummärken och “resten”. Nya och på pappret kan de se lika ut men efter några år är det en helt annan sak.

Men då måste man vara en annan köpare, då köper man kanske en nyare begagnad bil som man tar hand om och då omkullkastas alla kalkyler som använts.

Likadant med säkerhet, att ha många stjärnor i EuroNcap behöver inte betyda så mycket och även där är det stor skillnad på märkena, detta syns ju inte förrän efter lång tid då det måste bygga på riktiga olyckor. Tesla har ju, som ett exempel, i förhållande till liknande bilar ganska dåliga bromsar och det gäller säkert för andra klassiska kvaliteter, förutom att accelerera.

Som med kläder, två vita tshirts kan vara lika i affären men många tvättar senare är en skev och den andra inte.

Hej!

Vilket fantastiskt avsnitt och vad glad jag blev när du berättade att ni bestämt er för en Tesla. Vad roligt för er, ni kommer bli supernöjda. Jag såg i tråden att du inte kommer att ha Teslan som tjänstebil. Jag skulle vilja belysa dom ekonomiska fördelarna med att “ta bilen på firman”. Ber om ursäkt om någon annan skrivit om detta tidigare har inte läst hela tråden (än).

Dels kan du dra halva momsen på alla leasingavgifter. Du får även en “högre” miljöbonus. Bonusen idag är 70 tkr, men det är ingen moms. Det betyder att om du kan leasingbil dras summan från “ex moms” så avdraget blir 87500:- “inkl moms”. Sen när det kommer till värdeminskningen så blir det en stor post som privatperson. Om man tar ut en nettolön om 300k (antagen värdeminskning fördelat på 36 månader) kostar lönen företaget cirka 786k (räknat på 50% skatt och 31% arb givar avg).

Om man istället låter företaget betala kostar det endast 300k, förmånsvärdet som uppstår kan du lägga som ett löneavdrag så höjer du även din gräns för utdelning i bolaget. Förmånsvärdet bör ligga på cirka 5500:- per månad för en Model Y det betyder att ditt företag betalar cirka 1700 i arbetsgivaravgifter och du cirka 2750:- i förmånsvärde netto (50% marginalskatt). Multiplicerar vi arbetsgivaravgifterna och skatten på förmånsvärdet med 36 månader blir det 160200:- Lägger vi sen till kostnaden för värdeminskningen på 300k är vi uppe i 460200:-

Så man kan välja, köra via företaget så blir det 460200:- under 36 månader eller ta den privat till en kostnad om 786000:- Skillnaden är egentligen större eftersom att företaget även drar halva momsen, får bättre bonus, står för däck, försäkring och tvätt.

Hoppas jag inte missat något i mina beräkningar, men ville bara komma med detta tips. Exemplet förutsätter att man har ett eget företag.

4 gillningar

Tack för ett väldigt informativt avsnitt! Jag gillar när ni vänder och vrider på den emotionella bokföringen och hur man väljer att tänka bort vissa kostnader.

En sak fattar jag inte fortfarande, och det är hur det i längden kan vara billigare med privatleasing? Två exempel:

Tesla M3, privatleasing 36 månader ca 6500 kr/månad
Tesla M3 kontantköp via nån finansiering med t.ex. 2% ränta 36 månaders avbetalning: 559.170 kr - 70.000 kr = 489.170 kr / 36 + ränta = 14000 kr/månad ungefär

Du betalar absolut mer i månaden under de tre första åren, men därefter sjunker din månadskostnad till 0 om du köper bilen, medan du vid privatleasing fortsätter betala. Efter ca 5 år möts dessa kurvor då du har fortsatt pytsa ut pengar i privatleasingkostnad, medan dina månadskostnader drastiskt sjunker i alternativet att köpa bilen cash. För oss som vill äga prylen och hålla månadskostnaderna i längden så låga som möjligt känns det inte som det är ett alternativ att leasa, och vi inte har några behov av att byta bil bara “för att”. Tesla tillhör ju dessutom de få biltillverkare som uppdaterar mjukvaran långt efter att bilen är byggd, för andra märken får man förlita sig till Carplay när infotainmentsystemet har passerat “bäst före”.

Missar jag något väsentligt? Gjorde bara en snabbkalkyl i excel baserat på teslas egna siffror. Har undantagit de driftskostnader som är samma för de olika alternativen.

Det finns givetvis en viss risk att något dyrt går sönder efter att garantierna har löpt ut, denna risk eliminerar man ju med privatleasing, men är dessutom otroligt svårt att sia om, speciellt med elbilar där historiken är begränsad.

/H

2 gillningar

Tack för alla kommentarer, jag ska ta en runda till med kring kontantköp vs ta den på företaget som förmånsbil. När jag gjorde kalkylen så fick jag det till ungefär samma och det gjorde även @Skogstomten i hans monsterkalkyl. :joy:

Jag tänker att vi kanske kan försöka hjälpas åt här i forumet och göra en kalkyl tillsammans. Vi verkar ju inte vara helt överens om alla antaganden. Tills vidare kan jag rekommendera Tesla-kalkylen för att jämföra olika bilar och alternativ (inte bara Teslor). Jag använde den mycket när jag räknade:

1 gillning

Jag tänker att de där 6500kr är för 1500 mil och utan vinterdäck och försäkring dessutom.

Det blir väl 300k + hälften av momsen på det = 300 * 1,125 = 337k
Dessutom får du lägga till räntan, som iofs är en kostnad.
Höftar till med 2% på i snitt 500k i 3 år = 0,02 * 500 * 3 = 30k

Nu börjar du väl blanda firmapengar med privata?
För att du skall kunna pynta 2750 kr från privata pengar får du väl först ta ut en lön på 5500 kr * 1,3146 * 36 = 260k får bolaget som kostnad (Trixet med att betala tillbaka förmånen skall vara (i stort sett) skatteneutral, men man får som du säger lite utökat utdelningsutrymme).

Summan blir över 160k över din siffra iaf, om nu mitt resonemang stämmer. Ändå är det fortfarande en stor skillnad mot 786k.
Man måste nog göra en mer strikt kalkyl känner jag…

1 gillning

Om jag hade varit du hade jag resonerat så här: jag köpte ett hus för ett antal miljoner som säkert gått upp en 2-3 mille. I det bor min familj, 4 personer, tillbringar minst 40 timmar per dygn x 365 dagar, ca 15000 timmar per år, bra köp och utnyttjande!
Men bilköpet: ni kör 1200 mil per år,ca 200 timmar tillbringar ni i bilen per år. Dyra timmar! Är du bilfreak? Förmodligen inte eftersom ni haft en gammal Volvo i många år. Eftersom ni är unga skall ni naturligtvis skaffa en elbil, men en laddhybrid som går ca 5 mil på el och skaffa er en egen laddstolpe hemma. Tänk på miljön, ni har ju barn! 5% av era resor är ju längre än 5 mil. Caroline tänker ju inte köra den utan ta ellådcykeln. Nej köp en liten laddhybrid med drag och skaffa en släpkärra att köra skrymmande last och till tippen. Det tror jag era följare skulle tycka vara vettigt istället för att köpa en skrytbil! Har följt er pod nu i några månader och uppskattar ert resonemang mycket förutom detta sista om bilköpet.
Själv körde jag 400 mil förra året och elcyklade 300 mil.
Tack för initierad ekonomiskinformation för övrigt

3 gillningar

Men Jan har ju redan ett 8 miljoners hus, nåt får man ju lägga pengarna på. Vissa gillar att spela golf, andra gillar bilar.

4 gillningar

Ett jättebra avsnitt, tack för det!

Ett petrolhead? Jag är petrolhead med min amerikanska V6, men du Jan…vad blir du då, ett kilowatthead? =kWh?

3 gillningar

el… stöt… blixt… lightning… ljus… Ljushuvud! :bulb:

4 gillningar