Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Vi håller tummarna nu då :grin:

Lite konstigt att han inte skulle tro på att det kan vara sensorn med tanke på att den felkoden dök upp, typ första han borde prova :rofl:

Volvo har något i den stilen som de kallar Care by Volvo som är ett abonnemang där man kan byta bilmodell eller avsluta med 3 månaders uppsägning

Edit: Man kan dessutom prova i 30 dagar. Utan uppsägningstid eller ytterligare avgifter.

3 gillningar

Men om ”det irrationella är det nya rationella”, varför stanna vid en tesla? Det är ju ändå en ganska vanlig bil. Jan bör kanske fundera över en McLaren P1 med 916 hk, finns hos Automotion i Stockholm för 15,5 miljoner. Det är ju väldigt billigt jämfört med den Bugatti Charon för 42 milj från samma firma. Man måste ju kunna unna sig ett bilägande.

2 gillningar

Har man ”gjort allt rätt” i livet har man råd ibland att inte göra det absolut mest rationella. Glöm inte att investera i livet.

Jan, har du koll på din TCO för V70:n? Jag skulle bli förvånad om du kommer under 3000 kr/mån med allt inräknat, inklusive utebliven avkastning för ca 75 - 100 000 kr eller vad just din bil är värd.

Varför åker du inte bara och provkör den där MG:n. Du kommer att gilla den! Splitterny, eldrift, autobroms + många fler säkerhetsfunktioner, carplay, backkamera, 5 stjärnor i krocktest, och dessutom tillräckligt snygg så du inte behöver skämmas. Allt för under 3000 kr/mån totalt och ingen kontantinsats som ger utebliven avkastning.

Kanske Jan ”coachat” mekanikern :slight_smile:
”Men du, det där reläet ser inte det oxå konstigt ut?”
”Oj, är det inte fel också på upphängningen?”
”Den här damasken ser inte den ut att ha gjort sitt?”
”Va? Konstigt den här sladden bara gick av när jag ryckte i den”
”Du är inte ratten rostangripen oxå?”
:joy:

3 gillningar

Det är nog säkrast att byta ut kontinentalsockeln också om mekanikern ändå monterar ner bilen, även om det kostar en slant. :wink:

1 gillning

Jag har aldrig haft en mer bekymmersfri bil än min nuvarande. Toyota Avensis -08, 25000 mil utan problem. Är RAV4 lika bra så skulle jag satsa på den i plugin-version. Ca 7 mil på el och sedan laddar man hemma.

2 gillningar

Jo, men det har jag rationellt inte råd att lägga. En Taycan, dvs uppemot 1.3 MKr kan jag lägga utan att det blir ekonomisk skillnad i vardagen.

I call BS. Nemen seriöst, klart det gör skillnad på lång sikt på din förmögenhet. Rejäl skillnad.

Ja, det är korrekt på balansräkningen, men inte på resultaträkningen i min vardag. :wink:

Samtalet gick mer så här med Lasse (han heter faktiskt så) bilmekaniker:

“Hej! Guldfeber tyckte att du skulle rengöra MAF-sensorn.”
“Va? Jag tror inte jag kan laga bilen.”
“Såklart det går att laga bilen. Kan trippa en massa koder när MAF-sensorn (alltså luftflödesensorn) inte fungerar som den ska eftersom den behövs för att få rätt luft/bränsle-mix. Nu är det ju i princip 99% att det är den som ballat ur.”
“??”
“Ta nu en burk rengöring till sensorn så att du får saken ur världen.”
“Vem är @Guldfeber ?”
“En person som skriver om Bitcoin på forumet”
“Forumet?”
“Ja, jag har ett ekonomiforum…”

:rofl::joy:

15 gillningar

Fast din kommande avkastning på kapitalet kommer i framtiden (givet att du inte bara sparar till barnen numera) hamna i resultaträkningen när du börjar leva på kapital.

Absolut. Men jag tror att marginalnyttan av den avkastningen kommer vara marginell. :thinking: Hade inte övervägt att köpa om jag inte haft råd, där “råd” inräknar framtida behov av avkastning.

4% av 1,3 MSEK är 52 kSEK per år. Du kan betala någon en månad fulltid (mer egentligen då det är 52k skattat) per år för att sköta grejer med bloggen som du själv inte vill göra. Oerhörda mängder tid du kan köpa loss :wink:

1 gillning

Men vad ska jag göra när jag köpt loss 100 procent? :thinking::wink:

Tycker ju det här är kul.

1 gillning

Du ska inte köpa loss 100%. Du ska köpa loss den tid du inte vill göra själv och sen köpa till mer tid som gör saker varken du eller någon annan inte gör idag.

För att i framtiden ha råd att kunna köpa en taycan? :thinking:

En man försörjer sig och sin familj genom att fiska. Varje förmiddag sitter han vid vattnet och fiskar precis så mycket fisk som han och familjen behöver för att klara sig. Därefter tillbringar han resten av dagen med familjen, och på kvällen går han ut och träffar sina vänner.

En dag kommer en rik affärsman förbi när mannen sitter och fiskar.
“Varför fiskar du inte fler timmar per dag? Då skulle du tjäna mer pengar.”
“Vad ska jag göra med mer pengar?” frågar fiskaren.
“Då kan du köpa en båt, så att du kan dra upp mer fisk och tjäna mer pengar.”
“Vad ska jag göra med mer pengar?”
“Då kan du köpa en större båt, så att du kan dra upp mer fisk och tjäna mer pengar.”
“Då kan du köpa fler båtar, och så kan du anställa andra som kan fiska åt dig, och så kan du tjäna mer pengar.”
“Då kan du ta ledigt, och så kan du sitta här och fiska, och kanske tillbringa mer tid med din familj, och på kvällen kan du gå ut och träffa dina vänner”, säger affärsmannen.

9 gillningar

Jepp, detta är mycket värt! Man slipper oroa sig om spill, repor och uppslagna dörrar, fågelskit etc.

Jag hade inte stått ut med en ny dyr bil, alldeles för pedant. Hade tvättat och vaxxat den varje vecka, inga barn eller husdjur tillåtna, ingen mat och dryck osv. Hade nog slutat med att jag ställt den i garaget enbart för beundran. :joy:

Nej. För att i framtiden kunna köpa ut ännu mer tid från folk som gör saker åt dig. Eller köp ut tiden nu direkt. Anställ nån fulltid ett år från nu? 1,3 Msek räcker lätt till årets lön för den personen.

Vill du verkligen ha en Taycan mer än någon som hjälper dig med ditt livsverk ett år?

Eller försöker du bara köpa loss det just nu mentalt ansträngande att V70n strular lite?