Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Kan du säga något mer om det här? Nyfiken på hur du tänker. :pray::thinking:

Skaffa/låna en OBD2-läsare (säkert någon granne som har), bilen är så pass modern att du kan läsa dig till vad som är fel när motorlampan lyser. Kan vara så enkelt som en smutsig MAF-sensor, typ lossa två skruvar + en kontakt samt en sprejburk för 100 spänn för att fixa :upside_down_face:

3 gillningar

Älskar att du har så höga tankar om mig Erik. :joy::slightly_smiling_face:

3 gillningar

Bilar som drivs helt på el eller med en hybridteknik värd namnet tenderar att vara avsevärt mycket dyrare än motsvarande bil med förbränningsmotor.

Bilarnas hype nu när de flesta tillverkare erbjuder hel el / hybrid har trissat priserna istället för att göra de mer konkurrenskraftiga.

Det vi vet idag är att bilarna tenderar att ha ett skyhögt pris.
Det vi inte vet är vad som händer om 3-5 år när bilarnas värde fallit kraftigt. Hur bra står dom sig när dom är lika vanliga på begagnatmarknaden som en golf eller corolla? Vad kostar reparationer när hybridlinan går åt skogen?

Givetvis vet man sällan hur bra en produkt kommer stå sig värdemässigt men på bilsidan skall man dra öronen åt sig.

För tre år sedan köpte man en vw golf 1,5 tsi med automatlåda för 230 000kr. Denna skall nu ersättas av VW id3 som kostar 200 000kr mer i insteg.

Att vara ekonomisk och att vilja gå bananas på en ny bil är en sak, men att göra det är en annan.

3 gillningar

Grejen många missar är TCO och stirrar sig blinda på inköpspriset.
Andrahandsvärdet är ju minst lika osäkert på en bil med förbränningsmotor.

Har länge snackade om riskerna med andrahandsvärdet på elbilar, men utifrån vad jag förstått har de hållit värdet bättre hittills.

2 gillningar

En tanke som slog mig är att detta forum är större än många tror. Till detta hör att många litar på vad som kommer härifrån.

Kan inte Jan få spons på en bil? Borde inte ens vara svårt att ordna utan jag tycker företagen borde slåss om saken.

2 gillningar

Det låter som att du är ute efter en Toyota. Felfritt bilägande :grinning:. En Corolla som motsvarar nuvarande bil eller en Rav4 om du vill ha en större bil.

9 gillningar

Börja med att ta med hela familjen till Hedin Bil och testa MG ZS EV. Jag gjorde det och blev riktigt imponerad över hur mycket bil man får för pengarna vid privatleasing (köp den inte!). Se till att det är en bil med Luxury paketet du testar så får du en hel del teknik på köpet. Fick dessutom 5 stjärnor i Euro ncap, så tryggt för familjen.

Sen kan du testa andra bilar och ha MG:n som en otroligt prisvärd ”baseline” som de andra alternativen får tävla emot. Ett annat rätt bra privatleasingerbjudanden just nu är Kia e-Niro.

Jag hade inte köpt en ny elbil. Elbilar i budget- och mellanklassen är mycket mer prisvärda att privatleasa. Och så får du byta till nåt nytt spännande efter tre år igen :blush:

Om vi lämnar det ekonomiska perspektivet en stund så finns det många spännande elbilar för den teknikintresserade. Några exempel är:

• Hyundai Ioniq 5 och syskonbilen Kia EV 6 med massor av ny och spännande teknik. Bland annat galet snabb laddning och V2L så bilen kan driva alla möjliga prylar.
  • Tesla som flera nämnt med väldigt avancerad autopilot, infotainment och OTA uppdateringar, senast ut är Model Y
  • Porsche Taycan Cross Turismo med plats för familjen, rasande snabb och teknikspäckad
  • Audi e-tron GT som är typ Taycans lite mer väluppfostrade brorsa
  • Mercedes EQS med så mycket lyx och teknik så jag inte ens vet var jag ska börja
  • Även BMW iX förtjänar att vara med på listan.
2 gillningar

Kan vi inte köra ett avsnitt med bilekonomi i podden? :grin: Bil-trådarna är rätt stora så intresse verkar finnas!

16 gillningar

Jag tänker att andrahandsvärdet på en elbil idag hålls uppe av:

• Att vi har en elbilsbonus på 70tkr. Elbilar köps i Sverige, rullar ett tag och går därefter på export. Andrahandsmarknaden är internationell och på så vis subventioneras värdeminskningen av bonusen.
    Priserna hålls också uppe mha det minskade utbudet av begagnade fordon.

• Utveckligen går inte så fort som man trott. En äldre tesla är inte teknikmässigt särskilt mycket sämre än en ny ID3. Hade utvecklingen gått fortare hade värdeminskningen ökat. Tesla har satt standarden för elbilar och andra tillverkare kämpar för att komma ikapp.

• Elbilar väntas ha lägre driftkostnader. Lägre driftkostnader motiverar konsumenten att acceptera ett högre inköpspris.

• Batteritekniken har visat sig vara mer robust än vad många trott. I början av elbilarnas historia pratade alla om att man skulle behöva byta batteriet vart 5:e år och att det skulle innebära en kostnad motsvarande en ny bil. Nu vet vi att batterier i snitt tappar 2-3% i kapacitet årligen, men att tekniken i övrigt verkar hålla bra.

Om andrahandsvärdet hittills hållits uppe av ovan punkter, kan man då tänka sig att faktorerna kommer att ge samma påverkan framgent? Eller kommer vi få se större värdetapp för elbilarna?

4 gillningar

Hej Jan!
Angående leasing- Dave Ramsay sa i sin pod att räknar man med leasingkostnaden och faktiska värdeminskningen finns en marginal som motsvarar en låneränta på ca 14%. Dvs han ser leasing som ett billån men många räknar det inte som ett lån utan nåt annat, dvs terminologin gör att folk ser på detta fenomen som något annat.
Tror vi måste definiera om du vill ha en bil som går i linje med billig och bra eller om du ska vräka på med onödig teknologi och häftiga saker.

Vill du ha häftiga saker…Men köp den där Teslan du pratat om sen begynnelsen tid. Och njut av den! Bara blotta tanken av Teslaaktiens hatare nummer 1 sen kör en Tesla får nog tusentals anhängare att le resten av året.

Eller köp en bil som går i linje med ekonomiskt tänkande. T ex Toyota har idagsläget 10 års eller 20 000 mils begagnatförsäkring om du köper en bil som är äldre än två år av auktoriserad återförsäljare. Enligt vad jag hört så är denna bättre och täcker mer än vissa märkens nybilsgaranti. Skulle rek dig att strunta i allt vad el, ladd, sladd och batterier är. Denna teknologin är dyr och bilen kostar avsevärt mer. Köp dig en bättre begagnad Toyotakombi typ Avensis med en liten dieselmotor. Ca 0,6l/mil och skatt på ca 1000:- Med tanke på så lite du kör bör du kunna köra massa mil innan denna bilen blir dyrare än en laddhybrid etc… Sen nästa gång du byter bil tar du en ren elbil. Då har alla märken erfarenhet av detta och de har funnits på marknaden länge. Många barnfel är borta.

Jag är opartisk då du har bättre ekonomi än mig och verkar älska teknologi som inte behövs.
(Välj en tråkig Toyota och spendera mellanskillnaden på barn och fru eller dunka in dem på ett LYSAkonto och kolla vad de är värda den dag du säljer Toyotan :wink: )

8 gillningar

Låter väldigt sunt. :slightly_smiling_face::pray:

Låter som en trevlig sommar-familje-aktivitet för nästa vecka. :+1:

Ja, ska försöka samla mod till mig. Har ju en hel del underlag i trådarna. Ska försöka sammanställa det till ett avsnitt som ni sedan kan feedbacka på :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Det är lite otydligt vad problemet är. Går startmotorn men den tänder inte? Snurrar motorn utan att starta? Kamaxelsensorn kostar någon hundring och tar 30 s att byta. :nerd_face: Har man en multimeter kan man till och med kolla om den fungerar som den ska.

(detta ser man som felkod dessutom)

Om du skulle få för dig att laga den själv så rekommenderar jag jagrullar.se, supertrevligt forum med volvonördar. :slightly_smiling_face: Lyckades laga min AC igår med några buntband tack vare forumet.(En magetkoppling styr när kompressorn slås på och av. Efter 30 000 mil så är kopplingen såpass sliten att spelet blir för stort och den slår inte på längre. Genom att sätta några buntband så minskar man spelet bara, väldigt intressant!)

2 gillningar

Fiat 500 med två barn? :slightly_smiling_face:
Vad uppskattar du med V70:n överlag? Som du absolut vill ha i nästa bil?
Skoda Enyaq verkar trevlig och har gott om utrymme. Jag kör e-Niro med 2 barn. Mindre utrymme än en V70 i kupén, men ändå snarlikt skulle jag säga. Bagaget är dock väsentligt mindre.

Om bonusen på 70 kkr försvinner borde inte det snarare öka andrahandsvärdet på begagnade elbilar eftersom nya då bör bli dyrare? Eller tänker jag fel på något vis.
Att bonusen så småningom kommer att försvinna förutsätter jag.

Ang Tesla så har de ett stort försprång på vissa punkter, men på andra ligger de efter.
Vet inte om det finns något som talar för eller emot att utvecklingen skulle gå snabbare nu än den gjort de senaste tre åren.

Känns inte som att detta kommer att ändras till fördel för bilar med förbränningsmotor.

Ur min synvinkel har jag svårt att gissa om andrahandsvärdet kommer bli bättre eller sämre på elbilar i framtiden.
Det som talar för sämre är ett bättre utbud på begagnatmarknaden, samtidigt tror jag efterfrågan kommer att öka också.
Många pratar om andrahandsvärdet på elbilar, men hur ser det ut för bilar med förbränningsmotor?
Det finns många politiska beslut också som kan påverka utvecklingen. Skatter, förbudszoner osv.

Japp, finns tom förslag om att sluta sälja fossila bränslen helt.

Tycker personligen att alla som har råd bör prioritera att få bort gamla V70 bilar som slukar över 1liter bensin per mil från våra gator.

3 gillningar

Enyaq är fin om du vill ha något lite större (och ärligt talat begriper jag inte varför någon skulle välja en ID4 över den). Dock ska man vara medveten om att den kommer att lida av diverse mjukvarustrul, oftast av typen irritationsmoment dock och sällan något som gör bilen obrukbar. Men kolla VW ID forumen så ser du mycket klagomål på diverse glitchar med laddning, traffic assist, osv osv. Med stor sannolikhet kommer detta att förbättras med kommande uppdateringar, men det kan ta lite tid.

Skulle även rekommendera en titt på e-Niro. Visst är den lite “äldre” (laddar inte like snabbt som en ID t.ex.) men den är en väl fungerande och pålitlig bil med bra garantier. Det som talar mot den är väl priset som är lika högt som nyare modeller fortfarande. Men trots detta valde jag att köpa en nu innan sommaren då den kändes så trevlig att köra och fungerar väl för våra behov.

3 gillningar

Nu nämnde du inget om behov av lastutrymme, men går du från en v70 och känner att du använde lastutrymmet får du nog tänka till med elbilarna då många av dem är lite mindre rymliga än v70.

1 gillning

Har man lyssnat troget på podden så inser man att du längtar efter en Tesla. Åk till Tesla Malmö och titta på en ”trea”. Går att privatleasa för en rimlig slant

4 gillningar

Jo! Så tänker jag också, även om jag var väldigt otydlig! Om bonusen försvinner kan vi nog få se ett större utbud (och troligen också större efterfrågan) på begagnade elkärror i Sverige. Miljöbonusen fullständigt dödar den inhemska begagnatmarknaden.