Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Skulle säga att det inte stämmer. Många av dagens laddhybrider har ca 10kWh i ”användbar” batteristorlek. (12-14kWh i total kapacitet.)

Laddar du då med t ex 2,3kW (10A 1-fas) så tar det ca 4,5 timmar OM batteriet är tomt vill säga. (10/2,3) Laddar du med 3,7kW (16A 1-fas) så tar det ca 3 tim och med 1,4kW (6A 1-fas) tar det närmare 8 timmar.

Så under en vanlig arbetsdag eller natt laddar du gott och väl upp batteriet helt fullt även om du kört det tomt.

Angående rena elbilar så tömmer man sällan hela batteriet till vardags och många har idag 3-fas laddning. Men även där räcker ofta låg effekt (kW) eftersom man på natten står så länge och bara behöver återfylla det man kört upp under dagen.

3 gillningar

Raderat av användare

Laddhybriderna har ännu mer inbyggda marginaler i batterier än rena elbilar. Så hos båda typerna är batteriernas praktiska livslängd liknande. Dvs själva bilen kommer att vara slutkörd långt innan batterierna är slut.

Därav att biltillverkarna och andra involverade företag räknar med ett ”second life” där begagnade elbils/hybridbatterier återanvänds i andra applikationer när själva bilen så småningom skrotas.

1 gillning

Håller helt med om att bransäkerheten är minst lika bra på elbilar som på fossilbilar,
kan starkt tipsa om detta avsnitt rib-podcast som görs av brandmän och i detta avsnitt är en person som jobbat i tre år om jag minns rätt speciellt med bränder i fordon med alternativa bränslen Batteribrand | RiB Podcast

1 gillning

Jag har ett mycket enkelt tips:

Köp en Mercedes E-klass 220 CDI eller en BMW 520D som gått max 5000 mil.
Du får en otroligt fin bil för 3-500000:- som går väldigt billigt (0,5-0,6 l/mil) är beprövad och komforten är bättre än i din V70 från 2009 eller en ny Tesla. De flesta bilarna har teknikprylarna du efterfrågar också. Finns även som laddhybrider om du lägger till 50-100000:-.

Jag personligen tycker att rena elbilar är för dyra fortfarande. Känns mer som en hipp statuspryl!

3 gillningar

:joy: Jag inser att ”väldigt billigt” betyder verkligen olika saker för olika personer. Med 1200 mil/år som @janbolmeson har och mestadels korta körningar i stan så kostar enbart dieseln över 1000 kr/mån vilket är nästan en tredjedel av totala kostnaderna för min elbil. Och på det tillkommer mellan 100-200 kr/mån i skatt beroende på version, minst 5-600 kr/mån för service (Jan skruvar inte), minst 300 kr/mån för däck (dessa bilar har en tendens att ha dyra däckdimensioner), och en försäkring för minst 600 kr/mån. Hittills är vi uppe i 2700 kr/mån och då har vi de två värsta delarna kvar, värdeminskning och utebliven avkastning.

Värdeminskningen är brutal på dessa bilar, uppskattningsvis 3000 kr/mån eller mer. Enligt en kartläggning från slutet av 2020 beskriver det så här: ”I botten hittar vi dieseldrivna, relativt stora kombimodeller - BMW 520d och Audi A6 40 TDI.”

Utebliven avkastning på 5-7% för säg 400 000 kr blir ca 2000 kr/mån.

Du kan privatleasa nästan vilken elbil du vill för dessa pengar (förutom de allra dyraste modellerna)

4 gillningar

Värdeminskningen är brutal på alla nya bilar. Jag kanske var otydligt i mitt inlägg, men jag menar att du köper en 2-3 år gammal bil som gått max 5000 mil för att slippa den värsta värdeminskningen och sedan har du en riktigt fin bil om man är van vid och tycker om sin gamla V70.

Jag gav ett förslag utifrån mina erfarenheter efter Jans önskemål ovan som var väldigt brett.

Smaken är som baken! En spekulant står oftast inte och väljer mellan en E-klass och en kinesisk elbil. Det är två helt olika bilar och två helt olika personer. Du är uppenbart en frälst elbilsförare och jag är det inte.

5 gillningar

Hade lätt åkt och tittat på bilen (och förhoppningsvis fixat den) om jag bodde närmare bara för det :sweat_smile:

3 gillningar

Jag förstår absolut hur du menar. Jag skulle även säga att värdeminskning på en 2-3 år gammal premium dieselkombi också är väldigt brutal, dvs 3000+ kr/mån gäller alltså för en 3 år gammal. En ny premium dieselkombi tappar 233 700 kr på tre år enligt statistiken, dvs i snitt 6500 kr/mån. Det är till och med bortom brutalt i min bok. Jag reagerade bara på att du nämnde en 3 år gammal premium dieselkombi och ”går väldigt billigt” i samma mening. De är i min mening varandras motsatser.

Jag har faktiskt inte pratat nästan alls om bilsmak i detta forum och jag är definitivt inte ”frälst elbilsförare” (du får gärna sätta etiketter på dig själv så sätter jag etiketter på mig). Jag är bara väldigt fascinerad av de enorma omvälvningarna som sker just nu i dagens bilvärld, och där gamla sanningar inte längre gäller, och jag inser mer och mer att det är viktigare än någonsin att göra sin TCO ordentligt om man, tillsammans med mig, tycker det både är viktigt och intressant att försöka optimera pris/prestanda för sitt bilinnehav (där man själv definierar vad prestanda är).

Om jag ska prata smak och om pengar inte varit någon issue så hade jag väldigt gärna ägt en otroligt vacker Ferrari SF90 Stradale, eller varför inte en Aston Martin DBS Superleggera. Det hade gett mig känslor :smiley: . Men om jag ska lägga ca 7500-8000 kr/mån på min vardagsbil så privatleasar jag tusen gånger hellre en elektrisk Mercedes EQC, Audi E-Tron, BMW iX eller för den delen till och med en max-specad Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV 6, än köper en tre år gammal dieselkombi. Ingen av dessa bilar är en Ferrrari eller Aston så det stora habegäret uteblir, men jag har provkört de flesta ovannämnda premiumelbilar (alla som finns för provkörning idag) och jag har även kört premium-dieslar. Jag rekommenderar starkt provkörning av alternativen direkt efter varandraså blir skillnaden tydlig.

3 gillningar

Tycker detta är ett förhastat antagande.
Tror de flesta klarar sig utan att höja huvudsäkringen. Självklart beror det på övrig förbrukning och hur mycket man behöver ladda per dygn, men de flesta har inte så hög förbrukning nattetid och kan då styra laddningen till dessa tider.

Många laddboxar har möjlighet till lastvakt så att husets övriga elförbrukning prioriteras och att resten blir över till laddningen.

4 gillningar

Jag håller med dig om att det är enorma omvälvningar i dagens bildvärld. Problemet är att det bara är omvälvningar inom vissa områden.

Det är väldigt tydligt att mera elbilar säljs så det är en stor omvälvning.

När det gäller möjligheterna att ladda sin bil är omvälvningarna inte lika stora. På de parkeringar där jag kan parkera vid hemmet finns det exakt lika många laddstolpar idag som för ett år sedan och också lika många som det gjorde för 20 år sedan, alltså noll stycken,

För mig blir optimeringen pris/prestanda klart för bensinbil. Prestanda när det gäller bilägande för mig stavas BEKVÄMLIGHET och där vinner bensinbilen överlägset som läget är nu.

3 gillningar

Du glömmer även att du bara behöver halvförsäkring på en ny bil, så sänk den posten till 230 kr/mån eller 2800 kr/år

Efter statligt bidrag kostar en laddbox totalt 7000 kr i installation. En vän installerade en precis för ett par veckor sedan.

2 gillningar

Men Erik, denna tråd handlar väl i första hand om att hjälpa @janbolmesson att hitta sin nya bil? Han har som husägare alla möjligheter i världen att installera laddbox. Vi kan gärna starta en ny tråd om du vill ha hjälp att optimera bilägandet för din situation :slight_smile: Jag har försökt hålla mina inlägg relevanta för Jan så gott jag klarat det (ja ja, jag vet att jag svamlade iväg OT om Ferrari och Aston nyss) men låt oss försöka respektera trådstartaren ämnesval.

1 gillning

Du har rätt, jag ber om ursäkt.

Min kommentar var bara en kommentar till det du skrev om omvälvningar i bilvärlden men du har ändå rätt i att min kommentar inte hör hemma i den här tråden.

2 gillningar

Det som jag aldrig läser här, och som jag tror inte många har koll på är nybilskatt, vi har köpt en hel ny bil i 2020 och betalar 4000kr/år. Om vi hade köpt samma bil men från 2018 hade skatten varit 600kr/år.

Ganska lågt summa kanske, men ändå värt att tänka på

2 gillningar

Jag ber om ursäkt om jag missförstod dig och kallade dig för elbilsfrälst. Jag uppfattade att du hånade mitt tips genom att lägga en skrattande emoji i introt. Men jag ber återigen om ursäkt!

Jag har kört denna typ av bilar ett bra tag och har legat på en snittkostnad på 4500:- /månad inklusive allt utom bränsle och jag kör ca 2500 mil om året. Då har jag räknat in värdeminskning baserat på riktiga siffror, däck, försäkring, skatt samt service och reparationer som jag gör själv. Skulle jag leasa en bil i denna klass hade jag som du säger hamnat på nästan det dubbla i månadskostnad.

Sedan håller jag inte med om att man kan bortse från smak bara för att det inte är en Ferrari. Mitt liv blir iallafall trevligare i en lite mer exklusiv bil än Fiat Punton jag hade ett tag. Jag uppskattar tex. att kunna köra långt utan att bli trött och en tyst kupé så att man kan prata med sina medresenärer. Lågprofildäck är också värt några hundra per månad tycker jag för att det är snyggt :sweat_smile:

Men som sagt, smaken är som baken och ett bilköp innehåller många variabler utöver TCO.

1 gillning

Konstigt då vattenfall ger helt andra priser, InCharge Smart Hemma Singel 12 930 kr Efter Grönt skatteavdrag

Kan ju även lägga till att iaf jag behöver även installera en jordfelsbrytare utöver detta för några tussenlappar extra.

Snittpriset för halvförsäkring i Skåne är 4 181 kr/år, skulle varit 5 000 om man utgick från Stockholm.

https://www.insplanet.com/forsakring/bil/artiklar/statistik-for-2018/

1 gillning

MG ZW som vi pratar om i detta fall tror jag bara kan laddas med 1-fas samt har en batterikapacitet på 44,5 kwh.

Det ger 12 timmar laddning från 0-100% batteri med Max belastning på en fas och 16A huvudsäkring. Troligen pratar vi snarare om 14-15 timmars laddtid om vi tar hänsyn till övriga förbrukare på den fasen

Detta medför att iaf jag anser att man bör gå upp i huvudsäkring för att få en godtagbar laddtid.

1 gillning

Jag hånade absolut inte ditt tips. Skrattet var menat som att det är väldigt roligt att inse se hur stora skillnader vi kan ha i referensramar på billigt vs dyrt. Jag inser att jag nog inte är världsmästare på emojis.

Jag blir nyfiken på lite detaljer i din snittkostnadsberäkning.

• Hur många års ägande har du beräknat värdeminskningen på? Min beräkning på 3000 kr/mån värdeminskning baserade sig på att man har bilen i tre år.
  • Hur mycket utebliven avkastning har du räknat på? Jag räknade på 400 000 kr som man måste ta från pengamaskinen och avstå ca 6% avkastning per år vilket blir 2000kr/mån.
2 gillningar

Visste inte att det var en specifik modell vi pratade om.
Men oavsett så är det nog ganska sällan man kommer hem med 0% batteri kvar och måste ladda till 100% samma natt.

Oavsett så är det ju valfritt, men jag står nog fast vid min åsikt.