Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Jo, beror mycket på vilken model man väljer om ny huvudsäkring behövs,

Olika laddtider med maxeffekt på 16A huvudsäkrimg för några modeller. Ex Jaguar hade nog krävt ny huvudsäkring.

Tesla:
3-fas laddning 11 kW
Batterikapacitet 85 kWh
Uppskattad laddtid 7-8 h

Renault Zoe:
3-fas laddning 11 kW
Batterikapacitet 22 kWh
Uppskattad laddtid 2 h

BMW i3:
3-fas laddning 11 kW
Batterikapacitet 19 kWh
Uppskattad laddtid 1,5-2 h

Nya Nissan Leaf:
1-fas laddning 3,7 kW
Batterikapacitet 40 kWh
Uppskattad laddtid 10-11 h

Jaguar iPace:
1-fas laddning 3,7 kW
Batterikapacitet 90 kWh
Uppskattad laddtid 24 h

Volkswagen GTE:
1-fas laddning 3,7 kW
Batterikapacitet 9 kWh
Uppskattad laddtid 2,5 h

Volkswagen E-Golf:
2-fas laddning 7,4 kW
Batterikapacitet 24 kWh
Uppskattad laddtid 3-3,5 h

Från,
https://sundsvallenergi.se/laddning-elbil/

1 gillning

Först och främst tack för alla inspel, tips och feedback. Wow, verkligen. :folded_hands:

Motor-lampan lyser och på tomgång försöker motorn varva (utan att jag trycker på gaspedalen) och hoppar mellan 500 - 1500 varv, typ försöker kämpa upp sig och sedan dör den. Ibland “hoppar” den upp till normala 1500-2000 varv och fungerar som vanligt. Det som var läskigt var att vid ett tillfälle i en korsning hände ingenting då jag tryckte på gaspedalen i 1:ans växel. Det “tog inte”. Då ställde jag bilen i väntan på verkstadstid.

Jag har verkligen uppskattat det stora utrymmet att man kan köra vad som helst till tippen, att den är bekväm och fungerar både i stan och på motorvägen. Sedan har jag saknat tekniska grejer, som usb-uttag, bluetooth etc. Dessutom har den varit prisvärd upplever jag.

Oj, det var oväntat. Men för all del. :wink: Tror den har gått typ 15000-ish mil. Vi har kört ca 1200 mil om året sedan 2011 då vi köpte den.

Du menar sådana som mig? :flushed_face::joy::+1:

Tack för att du kastar ljus på det. Har varit bortskämd med det. Absolut värdefullt när man kört tipp-turer eller varit på IKEA. Den sväljer hur mycket som helst. Ska absolut kolla på det med ny bil. Tack.

Provkörde den och blev lite besviken. Kändes väldigt “plastig” i brist på bättre ord. Lutar isf mer åt en begagnad S-model.

Utifrån ett matematiskt / ekonomiskt perspektiv är det här facit. Men grejen är att jag känner att det kanske är dags att sluta skjuta upp allt det roliga på framtiden och unna mig en ordentlig bil. Har använt gomore.se och tycker det är smidigt. Funderade ett tag på typ en Fiat500 som stadsbil och sedan hyra en större när man ska iväg på längre turer.

Ja, det här är något som jag har funderat på mer än en gång. En bil som väger 2.5 ton och kommer 100 km/h kommer att ha en betydligt större rörelsenergi (p = m * v) än en bil som väger 1 ton och samma situation. Det är klart att det måste göra skillnad. Känns att EuroNcap är lite som Morningstars hållbarhetsbetyg som bara jämför fonder av samma typ med varandra.

Japp! Sluta snåla och köp något som gör att dina barn har en värld kvar att leva i.

2 gillningar

Jag tror att det var denna min kompis köpte. Tillkom nåt extra så det blev 7000kr:
https://skarebo.se/elbilsladd/laddahemma.html

I stand corrected. Tack för länken till statistik! Mycket uppskattat! Jag utgick från det bästa pris jag hittade för en MG i Örebro (230kr/mån) och det är stor skillnad mot Malmö inser jag.

Det intressanta är ju ändå att när @janbolmeson kör med sin gamla bensinbil så är det ett bättre miljöval än att köpa en ny elbil.

3 gillningar

Hahaha… fler sådana här kommentarer och så får du inte posta längre. :joy::joy: (och, du har helt rätt)

Tack för din kommentar, hoppades du skulle kommentera. Är faktiskt på ditt tips jag kollade upp Enyaq:en. Du verkade så nöjd och om någon verkar insatt i elbilarna här på forumet så är det du. En taxi-chaffis jag åkte med lovordade den också.

Jag har tidigare varit rädd för leasing, men jag kanske återkommer till dig kring det om det kommer näramre. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Ja men i Sverige har vi nästintill fossilfri el så var ett uselt exempel!

1 gillning

Oavsett om Volvon skall stanna eller ej så måste den ju lagas. En V70 med dom milen är ändå 70 000kr. Icke fungerande ca 30 000.

Att det är något med bränslet är jag säker på.

Har den rullat ca 15000 mil borde den ha 25000 till att ge.

3 gillningar

Ja 1-fas kan ju bli lite begränsande.
Speciellt om man kör 40 mil om dagen :wink:

Mest intressant är ju ändå km körsträcka per timme man får. Som sagt är det nog ovanligt att man kör helt tomt och måste ha fullt nästa morgon.

3-fas är ju absolut en fördel. Då kanske man klarar sig med att ladda två gånger per vecka i stället för fem.

Avgörande för huvudsäkring blir nog oftast husets uppvärmningssystem.

Min poäng är att det är dumt att säkra upp om man inte behöver.

2 gillningar

En ren elbil som e-Golf är inte mycket bättre den. Även om vi bortser från hur elen den laddas med produceras och endast ser till tillverkningsprocessen, släpper den ut cirka 23,4 ton koldioxid innan den ens nått kunden.

Utgår vi från 23,4 ton koldioxid för att tillverka en ny elbil ger det samma miljöpåverkan som 7 800 l bensin.

Räknar vi på 1 l/milen och 1200 mil/år medför det att Jan kan köra runt med sin Volvo i 6,5 år och totalt sätt släppa ut samma mängd koldioxid.

1 gillning

Tror du har gammal data i dina referenser.

Jag är tacksam för er alla som vill köra de sista 15-20000 milen med vår bilflotta. För att det ska bli en fungerande marknad så måste en del köra nya bilar, en del något begagnade och en del gamla bilar. Det skulle ju inte fungera om alla kör gamla bilar. Då tar de ju liksom slut.

3 gillningar

Det bästa vore om dom skrotade alla bensinbilar snabbast möjligt och ersatte dom med elbilar? Eller cyklar för den delen.

Jag har normalt bilarna längre än 3 år. Ca 6-7 år har jag legat på.

Jag har räknat så här:
Inköp: 350000:-
Inbyte 7 år senare: ca 125000:-
Värdeminskning per månad: ca 2700:-.
Helförsäkring och skatt per månad: 700:-.
Jag har köpt däck och reservdelar för ca 60000:- till bilen under dessa 7 år vilket ger en månadskostnad på ca 700:- för detta.

Det ger en total månadskostnad på ca 4100:- för denna BMW 520D 2013 jag räknat på nu.

Jag räknar inte in förlorad avkastning då bilen är lika självklar för mig som huset, men även om vi lägger på dina 2000:- /månad i förlorad avkastning så är det rätt mycket billigare än att leasa samma bil.

Funkar för mig och jag har en sjukt komfortabel och rymlig bil till en kostnad jag tycker är rimlig :innocent:

5 gillningar

Nej. Skulle säga att det är en tankegroda att det är miljövänligare att köra vidare med den gamla fossilbilen eftersom traditionella fossilbilar har kontinuerliga utsläpp vid användning i motsats till soffor, skor och mycket annat där det i princip alltid är bättre att slita på det gamla så länge som möjligt. (Stödjer själv den tanken fullt ut)

Tänk dig att du har en viss “klimatbudget CO2” att spendera för säg 15 år. Med en gammal bil så kanske du t ex förbrukat din budget efter två år och får då gå/cykla de resterande 13 åren.

Med en elbil har du bränt upp större delen av budgeten redan vid tillverkningen (enligt hur elbilsbatterier tillverkades förr men vi släpper det just nu). Sen börjar du köra med elbilen och du förbrukar väldigt lite klimatbudget under resterande 15 år och slipper gå/cykla. Båda har alltså samma totala utsläpp under 15år MEN den som valde att köra vidare med den gamla/redan tillverkade bilen fick cykla/gå de sista 13 åren. (I och för sig väldigt miljövänligt och ekonomisk alternativ men det var nog inte så man riktigt tänkte vid det här resonemanget)

Moderna elbilsbatterier av t ex Northvolt, Tesla med flera generera väldigt lite CO2 utsläpp eftersom fabrikerna drivs av så ren elkraft.

T ex VW-koncernen satsar på att när kunden fått nycklarna till sin elbil har det inte genererats några CO2 utsläpp alls. Det sker genom översyn av hela processen för att minska utsläppen OCH sen att man klimatkompenseras för resten för att åstadkomma 0-resultat.

4 gillningar

Du får inte vara så här rationell. Det är klart att det här är det mest ekonomiska, rationella och matematiskt korrekta alternativet. :rofl::man_facepalming:

(PS. Vi köpte en Cargobike Delight för två år sedan, riktigt bra köp, cyklat mer än 4000 km på den. Väldigt nöjda.)

3 gillningar

Jag kan stämma in ang Enyaq. Har bara provkört en timme men gillade den väldigt mycket. Testade ID.4 samma dag och hade valt Enyaq. Enda minusen var att fälgarna var gigantiska på demobilen vilket gjorde bilen stötig, samt att infotainmentsystemet inte var det bästa jag testat (men jag kör CarPlay typ 95% av tiden så inte avgörande) Tips ifall du privatleasar, om jag minns rätt skiljde det bara typ 200 eller 300 kr mellan iV60 och iV80 vilket måste vara en av de billigaste batteriuppgraderingarna på marknaden.

1 gillning

Glöm inte att det även är det miljömässigt och hälsomässigt bästa.

Tankespjärn - vad är egentliga problemet med att ersätta bilen? Är det mer emotionellt? (I mitt fall var det så)

Skyll inte på barnen och tunga matkassar :wink:

1 gillning

…mår lite sämre men är lite klokare…

3 gillningar

Angående elbilsladdning är effekten och därmed tiden för att ladda 0-100% ganska ointressant och akademiskt för de flesta. Man “behöver” i princip bara ladda tillbaka den mängd energi man kört upp under dagen OM man laddar varje natt, vilket många gör idag.

Kör man t ex 3000mil/år blir det ca 8mil/dag i genomsnitt. Då är det de 8 milen man behöver ladda tillbaka i genomsnitt. Säg att elbilen då dragit 2kWh/mil så är det alltså 16kWh som ska laddas tillbaka (oavsett själva batteriets storlek). Laddar man då t ex med 1-fas 6A =1,4kW så tar det alltså ungefär 16/1,4= 11,5 timmar, dvs man hinner ladda så mycket på en natt.

Moderna elbilar har ofta en deklarerad WLTP-räckvidd på uppemot 50 mil dvs en “praktisk” räckvidd på 30-40 mil (vinter/sommar). Då fungerar batteriet som en bra buffert även de dagar man kör betydligt längre, kanske 20 mil en viss dag. Det gör man ju sällan flera dagar i rad så då kanske det tar 2-3 nätter att fylla tillbaka så man har helt proppfullt igen MEN det spelar sällan någon roll eftersom man får i nya/fräscha 8 mil varje natt + att det man har kvar av bufferten.

Vid LÄNGRE resor spelar det oftast inte någon roll vilken kapacitet man har hemma på garageväggen eftersom man då laddar längs vägen.

De som behöver hög laddeffekt hemma är de som pendlar långa sträckor dagligen 15-25mil eller t ex taxi som kör mycket och utgår från hemmet varje dag.

4 gillningar