Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

För en ny bil är elbil det bästa miljövalet men frågan är om en ny elbil slår en gammal bensinbil i miljövinster.

Med din argumentation skulle vi kunna skrota ut alla Sveriges bensinbilar imorgon och köpa Elbilar istället pga miljövinsterna.

Sen efter 2-3 år får vi skrota alla elbilar igen då det finns en mer effektiv batteriteknik nu osv.

Tyvärr sker majoriteten av alla batteritillverkning fortsatt i China/Sydkorea. Om Northvolt blir en stor spelare på marknaden kanske det kommer se annorlunda ut.

VW erkänner ju själva att de har svårt att säkerställa att de får råvaror från miljövänlig tillverkning,

1 gillning

Intressant inlägg i ämnet från bloggrannen:

Min slutsats: Dom som har råd och möjlighet, gör bäst i att ersätta sin gamla V70 med ett nytt miljövänligt alternativ snabbast möjligt.

1 gillning

Ok, med risk att göra bort mig och vara lite allmänt verklighetsfrånvänd och ekonomiskt dum i huvudet. Here we go.

• Insikt 1. Ni är flera som har helt rätt i att det rationella, ekonomiska och matematiska är att inte köpa en bil. Nu kommer vi reparera den vi har om det inte är något superallvarligt fel, men man hade kommit långt med att inte ha bil och hyra vid de få tillfällen det behövs.

• Insikt 2. Det är mental bokföring i 110 just nu. Kollade nu med att köra dottern Malmö - Trollhättan (ca 80 mil) kostar ca 2 500 kr med hyrbil / gomore / M eller liknande tjänst. Det känns ju spontant sjukt dyrt för att köra upp och ner. Kastar dock väldigt mycket ljus på vad det faktiskt kostar (eller ha en egen bil för att göra en sådan resa om året :man_facepalming:)

• Insikt 3. Jag har verkligen en attraktion till att inte vara rationell, förnuftig och som en god vän till mig sa: “sluta skjut upp allt det roliga på framtiden och njut lite nu.”

• Insikt 4. Den rationella bilen är typ en Toyota RAV4, Volvo V90 / XC60 eller liknande från typ 2017/18 som gått ca 5 000 mil. Känner dock spontant: “been there, done that, got the t-shirt”… Typ den nuvarande bilen köpte vi så här… :man_facepalming::flushed:

Efter mycket läsande och googlande så tenderar dessa bilar återkomma i mina sökningar:

• Skoda Enyaq iV80 2021 - ca 600 000 SEK

• XC90 TwinEngine från 2017/18 för ca 600 000 SEK med ca 7000 mil körda

• Porsche Macan från 2017/18 för ca 550 000 SEK med ca 5000 mil körda

Har även varit och kollar på ännu dyrare bilar, men det känns som någon mental smärtgräns går vid ca 700 tkr. Vilket jag på sätt och vis också inser är sjukt mycket pengar och så dyker det upp lite YOLO. Det här är ju en känslomässigt värre resa en Corona-kraschen förra året… :man_facepalming::flushed::rofl:

Uppdatering.
Insikt 5. Även listan med de tre bilarna ovan är lite på den rationella skalan. Om jag vore helt oförnuftig och pengarna verkligen inte spelade roll, då hade det lutat åt en Porsche Taycan. Det skapar nya känslomässiga griller.

Om jag ändå inte köper den bilen jag verkligen vill ha är det inte lika bra att skita i det? Det vill säga att en bil idag för ca 700 tkr är inom min comfort zon, att köpa för 1 Mkr+ vore att pusha det utanför komfortzonen (rationellt hade ju ekonomin klarat det). Frågan blir lite, när kommer jag ha mest glädje av den, idag när jag är 40 år eller om 10 år när jag är 50 år och har den inom min komfortzon? Ytterligare frågor som dyker upp - får/kan man ens ha en Taycan som vardagsbil?

#dagens i-landsproblem

(känner mer och mer att det kommer sluta i reparation och att det inte blir någonting :man_facepalming:)

4 gillningar

Laga bilen och behåll den om den inte är rostig och trist. Lämna in den på rekond så känns den lite fräschare igen. Hade den gått 15000? Det är ju inget.

4 gillningar

Fast att inte ha en bil är ärligt talat ganska vidrigt, man blir ju helt låst. Att inte bara kunna gå utanför huset och vrida om nyckeln för att åka till vänner, naturen etc… man kan lika gärna flytta till Nordkorea direkt typ :joy:

Men annars går det ju att experimentera: ställa av bilen och ställ bara på den igen vid de tillfällen ni verkligen hade valt en hyrbil. Behöver ju inte sälja för att prova.

Fast blir det roligt då, blir det inte bara en hedonisk anpassning efter några veckor gällande den ”roliga” delen av en ny bil och att man sedan står kvar där med alla baksidor? :slightly_smiling_face: Beror ju såklart på ens personlighet, men för egen del hade en ny/fräsch bil förbrukat mer energi än den gav.

Självklart :grin:

3 gillningar

Ursäkta, jag tänkte inte på dessa 1-,2- eller 3-fas variationer som finns att tillgå.
Alltså vi laddar 2-fas hemma (och på el-parkeringar med 2-fas innan vi fick laddstolpe hemma) så därför är faktiska max-laddningstiden 3-3,5h sommartid och 5-6h på vintern för vår plug-in-hybrid.

1 gillning

Kolla upp vad Porschen kostar att lämna på service innan du slår till.
Vet inte hur det är med en eldriven, men dom bensindrivna brukar kosta en rejäl slant…

1 gillning

Du faller i samma tankefälla som jag själv gjorde när jag började med bilpool. Det känns sjukt dyrt att köra bilpool om man bara räknar på vad en enskild resa kostar. Men det är ganska ointressant. Istället måste du räkna på vad det kostar per år, dvs. inkludera tiden när du inte använder bilen. Då blir det genast mer attraktivt.

Första månaderna med bilpool kände jag en ekonomisk stress när jag körde. Det kändes som att pengarna tickade iväg. Men så småningom vände jag det mentala till att se årskostnaden och då blev det istället en mental njutning att bilpoola.

4 gillningar

Kollar man SJ kostar en vuxenbiljett från Malmö C till Trollhättan 379kr. Och då kan du jobba samtidigt vilket betalar resan. :joy:

6 gillningar

Erkänner att jag inte har bilintresse som min man men eftersom jag blev nyfiken på Taycan-modellen du nämnde, måste jag ju givetvis kolla upp!

Gillar bra köregenskaper och utrymme men visst är jag en estetiker också :thinking: ?

Såg en 2020 års modell med en lååång lista på “alla kryddor” som ingår i 1M+ och det enda jag jämförde var: nja, lite trångt i baksätet (näpp!) men panorama-tak (japp!), grå specialmetallfärg som är både otroligt snygg och iögonfallande på rätt sätt - läs:diskret elegant? (japp!), fyrhjulsdrift (japp-japp!) visste inte att det fanns på Porsche elbil också?! Men priset? näe-näe-näe… men så har vi inte riktigt den plånboken ännu heller, så vi kunde inte ha denna bil som “lekhink-investering”.

Dessutom är vi båda ordentligt över 180 cm båda och barnen därför “långbenta” ca 146 cm (8åring) och ca 128 cm (6-åring), vilket gör att om vi vill trängas kan vi åka kollektivt (där vi bor kunde vi inte ens åka kollektivt med masker pga. corona och att jag är i riskgrupp med medicinska behandlingar ifjol, vilket tyvärr påverkar hela familjen).

Vi tänker också skaffa elbil om några år men just nu njuter vi av laddhybridens egenskaper (och betalar bort lite finansiering först). Eftersom corona har medfört stor komponentbrist för biltillverkarna så är det långa väntetider för nybeställda elbilar (också det billigaste varianterna!) och därför går laddhybrider åt som smör i solsken och priserna på “begagnat” har inte fallit lika mycket som för förbränningsvarianterna här hos oss.

Tror hårt på ladd med sladd-modellerna då det är bra för miljön och lätt att använda (jag tycker inte om att fylla bränsletanken - skönt att så småningom slippa den stanken) då de flesta kan tanka hemma och kanske på jobbet också.

Det kostar inget att ha kvar bildrömmarna och du betalar “bara” för vardagsrealiteterna - visst är det fint med familj och detta ständigt återkommande dåliga samvete? :wink:

Ni kanske kan hyra en drömbil ibland även om ni köper en tråkig vardagsbil med billigare inköpspris och service? :blush: :sweat_smile:

1 gillning

Du är för smart och rationell för ditt eget bästa :joy:

Bara att gå in och sätta som förmånsleasing på firman, du har råd, du vill ha den :wink: Bekymmersfritt och bra :+1:

1 gillning

Ja, typ. Räknade lite på min situation här. Skulle jag få för mig att ladda Niron med minimal effekt (6A = 1,4kW) och har den stående 12 timmar över natten skulle jag få i runt 16kWh totalt, vilket ger mig 10-12 mil. Det längsta jag kört med den än så länge är 23 mil på en dag. Normalt blir det under 5. Skulle i princip kunna klara mig med snikladdning.

1 gillning

Ja, alltså ska du ändå vara irrationell så ska man nog köpa det man verkligen vill ha, det helt irrationella. Risken är annars att du blir missnöjd med det rationellt-irrationella alternativet. Been there , done that :slight_smile:

5 gillningar

Amen. Lutar åt det också mer och mer. :+1::slightly_smiling_face:

1 gillning

YOLO, Jan. Kan du köpa en Taycan utan att sabba ekonomin och det är vad du vill ha, så kör på!

3 gillningar

Precis så var min logik från 20-40 år tills jag insåg att jag var mer låst av bilen. Absolut beror det på var och hur man bor, men jag tror många sitter fast i sitt tänkt. Fullt möjligt att bil är det bästa för dig men att kalla det vidrigt och Nordkorea känns som en viss överreaktion :joy:

4 gillningar

Ja om vi fokuserar miljömässigt CO2-utsläpp på t ex 15 års sikt istället för att köra vidare med gamla bilar, MEN privatekonomiskt, praktiskt, samhällsekonomiskt, resursmässigt är det antagligen ingen bra ide. Egentligen är det här samma som det strikta EKONOMISKA resonemanget om alla med villor uppvärmda med nuvarande direktvärmande el ekonomiskt sett borde byta till bergvärme om man räknar på lång sikt långt efter break even när det är lönsamt. Dvs säg att man innan har väldigt hög elräkning och når break even efter byte till bergvärme redan efter 2 år och livslängden på bergvärmenanläggningen är 15 år. Då kan man på samma sätt fråga sig borde då ALLA med direktvärmande el i villorna byta till bergvärme direkt av strikt ekonomiska skäl?

Nej, då är ju redan “miljömässiga smällen tagen vid tillverkningen” och sen genereras väldigt låga utsläpp av den vidare användningen. Det förändras inte även om det framöver kommer extremt mycket effektivare batteriteknik även där själva TILLVERKNINGEN av dessa nya batterier genererar väldigt lite utsläpp. Problemet är att även dessa “nya” elbilar sen ska användas så då blir det ändå sämre i slutändan eftersom man måste lägga ihop tillverkning + användning och se på hela tidsperioden. Effektivare batteriteknik kan ge längre räckvidd eller att man behöver mindre batterier i varje bil. Det påverkar dock den efterföljande energieffektiviteten vid körning väldigt lite. (Annat än att en något lägre vikten på bilen ger aningens mindre energiförbrukning vid körning). Här blir det alltså skillnad i resonemanget mot att det miljömässigt oftast är bättre att slita vidare på/reparera gamla möbler, kläder, småmaskiner osv som i princip inte genererar några utsläpp alls vid själva användningen när de väl är tillverkade.

Helt korrekt dock påverkar det bara när själva tidpunkten för break even inträffar i resonemanget innan. Det jag pratat om tidigare gäller just med nuvarande batterier som främst tillverkas i Kina/sydkorea osv. Det jag ville få fram med 0-resonemanget är att i en ganska snar framtid gäller inte ens det utan det är lönsamt redan från 0 km.

[quote=“Thomas86, post:103, topic:18969”]
VW erkänner ju själva att de har svårt att säkerställa att de får råvaror från miljövänlig tillverkning,
[/quote] Ja, helt korrekt de beskriver alltså svårigheterna med att lösa det och hur just VW-koncernen jobbar för att lösa just den frågan. Det påverkar inte resonemanget om en äldre fossilbil är bättre att fortsätta köra miljömässigt om vi tittar till CO2-utsläpp som var fokus i det inledande resonemanget.

Just de två artiklar från Teknikens Värld 2016 och IVL 2017 som det länkades till har jag fått anledning att sätta mig in i detalj och kommentera väldigt många gånger genom åren. Teknikens Värld artikeln från 2016 innehåller flera rena faktafel när man detaljgranskar siffrorna och IVL kom senare 28/11 2019 med en ny uppdaterad rapport där man gjort nya beräkningar och kom fram till andra siffror när man tittade på mer modern batteritillverkning. (Första rapporten 150-200g CO2/kWh och senare rapporten 61-106g CO2/kWh). Så redan där flyttas alltså break even tidpunkten en hel del jämfört med tidigare resonemang som många media publicerade/resonerade omkring utifrån IVL´s första rapport.

Finns otroligt mycket att berätta om elbilar och jag vet av erfarenhet att elbilar väcker ett stort engagemang och många olika känslor så snart de kommer på tal. Nu handlade den här tråden egentligen mer om Jans generella tankar omkring ett eventuellt köp av ny bil så därför stoppar jag här.

2 gillningar

Jag instämmer med de sista kommentarerna!
Har man råd och det inte äventyrar ens livssituation i övrigt så köp den vill du vill ha.

Släng de rationella kalkylerna i sjön, köp Porschen och lev i nuet! :smiley:

2 gillningar

Tror du får fundera över vad du vill prioritera och var pengarna och andra värden/egenskaper ger dig mest glädje?

Är inte helt säker på att du skrattar och glädjs med ris och löv inknölat i bagaget och baksätet i en Taycan på väg till återvinningen … (Även om du kanske har “råd” med det ovanliga slitaget på den typen av bil.)

Å andra sida kanske du och dottern får en riiiiktigt rolig resa till Trollhättan med låga bränslekostnader i en Taycan som ger er oförglömliga minnen för livet!

Pengarna får ju i princip inget värde förrän de omsätts till något du själv värdesätter.

2 gillningar

En positiv bieffekt om alla som kan köper drömbilen är att vi, som inte ännu har råd, oftare får nöjet att se dessa vackra konstverk i verkligheten :raised_hands:

2 gillningar