När jag nu beställde en ny bil med ca 4 månaders leveranstid bestämde jag mig för att sälja min gamla direkt. Jag ville helt enkelt testa att tvinga mig att klara mig utan bil några månader för att se hur det kändes. Kan bara instämma att det är vidrigt och att jag känner mig mycket mindre fri utan bil…
Har aldrig ångrat pengarna jag lagt på bil, snarare känt att jag nog borde spenderat mer och haft ännu finare/bättre bilar
Jag tittade precis på senaste avsnittet av Förnuft & Känsla och måste erkänna att jag för första gången i mitt liv fick lite feelings och habegär för en Hyundai!! Det hade jag inte trott skulle hända för 10 år sedan
En spännande högteknologisk bil. Ska bli roligt att testa när den kommer till Sverige
Jag ångrar mer att jag gick igenom 8 bilar på 20 år. Den ena affären sämre än den förra vilket satte mig i en rejäl skuldfälla.
Om jag en dag känner att bil ökar min frihet så har jag inget problem att köpa en, och då köper jag den jag vill ha
[/quote]
Jag provade också att vara utan bil i flera år och det gick helt utan problem.
Nu skulle det inte gå för mig eftersom jag aldrig skulle ha det jobb jag har nu, knappt tre mil bort med två bussbyten om jag skulle åka kollektivt, om jag inte hade en bil. Min utökade inkomst jämfört med motsvarande arbete här motsvarar mer än väl hela min bilkostnad så för mig är det definitivt ett plus ekonomiskt att ha bil.
(Väldigt off-topic, jag vet, men Jan har redan fått många bra svar så jag tror inte det gör något! Om Jan tycker det så kan han enkelt ta bort mitt inlägg! )
Det här med att ha bil eller inte. Jag har varken körkort eller bil och känt mig väldigt begränsad. Speciellt när man inte bor på bra gångavstånd till vatten vid såna här soliga dagar.
Har även under pandemin sparat in på månadskortet hos SL och kan säga att det är tufft mentalt när man måste pröjsa engångsbiljett varje gång man ska åka någonstans. Varje resa blir en avvägning och jag ser fram emot den dagen det blir lönsamt att köpa månadskort igen!
Hur resonerar du då? Min är ingen belastning vare sig orkesmässigt eller ekonomiskt, utan underlättar att förflytta mig snabbt oavsett väderlek. Ser bara en massa uppsidor.
Problemet är att merparten av all laddning sker nattetid, då solen inte skiner och vinden blåser mindre. Visst, älvarna pumpar på, men det ska ju gå till “fossilfri ståltillverkning” i framtiden och når nästan aldrig ner till mina (och Jans) breddgrader. (Hej polsk kolkraft! )
Med det sagt så inser jag också att bilen är en bandit och jag har bestämt mig för att köra så lite jag kan, men försöker få den att vara till den är slut istället.
Cykel - check
Handla i samband med promenader och få träning samtidigt - check
Bra koll på Skånetrafikens välutbyggda busslinjer - check
När man inser att en bilresa ofta kostar 30 kronor och uppåt per mil samt massor av utsläpp, då kan man överväga att välja alternativ, speciellt om man reser ensam i tvåtonsklumpar.
Det här är en relevant fråga vid all privatleasing så tror inte TS invänder alltför mycket. Ett första snabbt men grovt sätt att bedöma prisvärdhet är att titta på förhållandet mellan kontantpris och månadsavgift. För Arona är det 218 900 / 2 295 = 95, dvs ganska typisk ratio för en småbil i budgetsegmentet och inte särskilt prisvärt kan jag tycka.
Sedan är det superviktigt att göra en totalkostnadskalkyl när du ska bedöma prisvärdheten för privatleasing, och få med alla kostnader utöver leasingavgift.
Vinterdäck: I stort sett alltid mycket billigare att köpa kontant på sidan om och sälja efteråt. Ofta halva totalpriset. För en Arona ca 150kr/mån för premiumdäck på lättmetallfälg
Månadskostnaden drar snabbt iväg för övriga tillägg som lack, extrautrustning, etc.
Antal mil som ingår: Arona = 1000 mil/år. Snålt, kostar extra hundralappar att höja.
Skatt: 134g/km CO2 ger tyvärr höga 5168 kr/år eller 431 kr/mån i malus skatt de första tre åren.
Bränsle: Om du kör 1000 mil/år blir det ca 1000 kr/mån i bränsle.
Försäkring: 224 kr/mån
Uppläggningsavgift och aviavgifter är ca 100kr/mån (kör autogiro så blir det lite lägre)
Totalt alltså ca 4200 kr/mån och du får bara köra 1000 mil/år, dvs milkostnad på strax över 50 kr/mil vilket jag tycker är fruktansvärt dyrt för att köra en Seat Arona.
Det här scenariot är ganska typiskt för privatleasing av de flesta bensin- och dieselbilar idag. Min slutsats är att det inte är någon bra affär att privatleasa dessa bilar. Om du av olika skäl inte är redo för elbil, köp då hellre en bättre begagnad bil med nybilsgaranti och gällande maskinskadeförsäkring så får du ner milkostnaden med minst 20 kr/mil
Jag har haft en Tesla model s i drygt två år, och tänkte bara kommentera med några saker man kanske inte tänker på:
Om något är fel, kommer de oftast hem till dig och lagar det.
Det är en av bilarna med störst lastutrymme på marknaden. Jag har kört både en hel 80 madrass, diskmaskiner och halva bauhaus i bilen.
Perfekt för hund
Jag är inte ens hälften så trött efter en långfärd som jag varit i andra bilar (trots premium klass)
Det är sjukt skönt att bilen alltid är fulladdad varje morgon.
Med det sagt, funderar jag på att byta bil. av en enda anledning och det är priset, jag har tagit anställning och mitt bolag börjar få slut på pengar. Att äga en tesla privat är galenskap, bara försäkringen är 1200kr/månad.
Det finns dock ingen annan elbil som sväljer 2 vuxna, 2 barn, 2 hundar och packning för en resa. Och bara tanken på att tanka bensin får mig att må dåligt.
Jag skulle nog inte köpa någon bil kontant idag, företagsleasning eller privatleasning känns vettigast.
Samtliga nya bensin/disel kommer inom något år ha närmast 0 i andrahansvärde.
Elbilar sjunker sjukt snabbt i pris nu, om ca ett halvår kommer första vågen av företagsleasning av model 3 börja gå ut (det var 3år sen den kom i stora mängder till sverige då). Kan gissa att andrahandsvärdet då sjunker snabbt.
Med det sagt, tycker du bil är roligt (vilket jag fått intryucket av att du tycker). Och pengar finns så finns det bara två alternativ: nya tesla model s, eller taycan som börjar levereras som kombi nu i dagarna.
Bil är aldrig en investering, och det är väll ok?
Herregud va svamligt det blev, men jag hinner inte osvamla det
Jag tror vi behöver ett avsnitt på det här. Det verkar otroligt svårt att veta vad man vill och vad man ska göra angående bil i dagsläget. Vi vet alla att det är en usel investering, men det är ett stort köp så hade varit intressant att höra spekulation och expertis om hur man får ut mest till lägst pris just nu och vad man ska tänka på för att inte göra bort sig. Inte minst med genombrottet för el-bilar som sker just nu det här året i princip samt alla former av privatleasing och bilpooler.
Sluta @JFB, jag får plocka bort ditt inlägg som är alldeles för mycket spot-on för att det ska kännas roligt. Inga fler repliker som utgår från lokalkännedom.
Den enda jag egentligen kommer på är att ta dottern till träningar på andra sidan stan. Men det hade lätt gått med taxi och varit billigare.
Är iofs rätt flashigt att kom till träning med taxi. Jobbigt bara att behöva vänta efter träningen ifall det inte finns någon ledig bil för tillfället.
Det är väl inte ens ett val? Du har ju satt upp det så att du köper en Porsche . Just do it. Annars är jag och JFB på samma spår här, men anar lite motstånd hos dig haha.
Sen tack alla för att ni skriver här. Jag har själv aldrig haft bil och klarat mig ganska bra trots allt . Inser att jag sparat sjukt mycket pengar på det valet, samtidigt som jag inte känt mig begränsad i min frihet.
Men jag är ju ganska snäll ändå och tycker att du kan köpa dig en Porsche om du VILL ha
Viktigt att att man förstår sin egen drivkraft så man inte lurar sig själv att köpa en rationell kärra när man egentligen vill ha något annat och av andra skäl än att man behöver en bil
Poängen med en bil är ju dock att ta sig utanför stan Att det är smidigare med ex. cykel när det är rimliga avstånd är ju ganska självskrivet. Själv tar jag väldigt sällan bilen i stan om jag inte är under tidspress.