Precis, men då tar jag tåg, buss, poolbil eller taxi ![]()
Pandemin gav en form av PRAO i ett liv utan bil. 
Visst är det skönt att veckohandla i november med bil och det är struligare att hälsa på brorsan som bor mitt i skogen samt att hämta särbon vid tåget. Men tänker jag bort resorna till och från jobbet har jag extremt svårt att motivera ett bilägande eftersom de andra sakerna sker så sällan och/eller kan lösas på annat sätt. Jag har t ex två föräldrar med sammanlagt fyra bilar på samma ort som jag. 
Nja, buss och tåg går bort direkt dit jag åker. Taxi och bilpool låter svindyrt resp. sjukt osmidigt. Jag vill kunna gå ut till en bil, vrida om nyckeln och åka iväg 
Tvärt om, det blir billigt jämfört med bil om du räknar in alternativkostnaden - 7% snittavkastning på börsen mot 10% värdeminskning på bilen plus alla andra bilkostnader.
Räknar man på en bil för modesta 300 kkr så blir det en 80-90 kkr om året. Det blir mycket poolbilar och taxi för den slanten.
Poolbilar stod det flera stycken på gatan ikväll så det är inget problem för mig ![]()
300k för en bil är ju rent stolligt, skulle aldrig
lägga det på ett fordon för nöjesåkning. Man behöver ju kanske inte fara omkring i en 10k-bil (inköpt för det priset för åtta år sedan, still going strong) som jag, men för 30-50k får man ett helt okej åk.
Bilpooler tror jag inte är en grej i min neck of the woods, har åtminstone aldrig hört talas om någon som använt sig av en.
@JFB - vilka bilpooler använder du? Jag har kollat på Volvos “M” som vi har i närheten men upplever det svårt att få tag på en bil just där. Ofta är det en bra bit bort om man inte har superlång framförhållning, eller är det bara jag?
Pratade med Hyundai idag. De får in en första testbil i augusti, beställer man då, så är det väntetid till ca april 2022… ![]()
De gånger vi behöver så funkar GreenMobility bäst för oss. Står alltid ett gäng i kvarteret. Varför vet jag inte
Små elbilar kanske är populärt i området.
Vi har även M och Sunfleet (basic medlemskap utan fast avgift) som också finns i närheten. Inte behövt använda sen vi flyttade till nytt område. På gamla adressen stod det Sunfleet bilar i parkeringsgaraget. Super smidigt.
Har tidigsre hyrt på Sixt, Avis, Europecar mfl runt centralen beroende på var man hittar rätt bil/pris men det var ett tag sedan. För vecko/månadshyra så tycker jag Folkes i Lund är urbra och bra priser, men dit åker man ju bara om man behöver längre perioder, vilket var ett bra tag sedan.
Jag pratade också med Hyundai i Örebro och de skulle ha fått in en demobil från Korea för typ 10 dar sedan men den är försenad så han hoppades på nästa vecka.
Ja, väntetiden på leverans är plågsamt lång. Jag undrar om det beror på bristen på halvledare eller på att den är så populär eller både-och…
Har svårt att förstå yolo/nordkorea-argumentet och att man därför ska köpa en bil för 300-700 tkr. Man kan väl köpa en okej bil för 150 tkr och då få hundratusentals kronor över till nöjen. Är det verkligen så fantastiskt kul att köra en dyr bil så man vill offra massor av andra nöjen?
Tja, antingen tycker man faktiskt att det ÄR så fantastiskt kul, eller så har man en ekonomisk situation som tillåter en att ha bilen och tillräckligt med andra nöjen. Jag tror inte Jan kommer att behöva leva på havregrynsgröt och ärtsoppa närmsta fem åren för att han köper en Taycan så har han ekonomiskt utrymme för det och tycker det är värt pengarna så varför inte? Ska man alltid vara rationell blir livet rätt trist.
Du kommer att få lika många svar på den frågan som det finns bilägare. Allt handlar om personliga värderingar, prioriteringar och förutsättningar. Offrar man nöjen i livet man VILL göra för att bilen är för dyr så är man fel på det.
De flesta som kör fina bilar har nog ordnat så att de kan lösa en fredagsöl också.
Jag dricker inte öl, men ett glas vin kan jag nog unna mig, trots att jag enligt många här, har en alldeles för dyr bil 
En känslomässig aspekt i det här som jag identifierade igår på vägen till ICA är min ovilja att vara rationell. Jag har typ varit snusförnuftig hela mitt liv. Jag valde t.ex. civilingenjörsutbildningen med inriktning mot teknisk fysik för att det var rationellt (trots jag inte tyckte fysik var det roligaste), jag valde V70 för det är rationellt, jag investerar i indexfonder för att det är rationellt och så vidare. Typ, been there, done that and got the t-shirt.
På sätt och vis blir det här en emotionell svängning av pendeln. Att köpa en (väldigt) dyr bil är typ motsatsen till att vara rationell - som flera av er korrekt påpekar. “Problemet” är att det i mitt fall inte är en “bugg” eller tankefälla, utan snarare ett plus att just vara irrationell för en gångs skull.
Nu kan man ju rationellt argumentera för att jag borde kunna få utlopp för min irrationalitet i något annat område än att länga hundratusentals kronor på en ny bil, men man (jag) gör så gott jag kan och fattar så fort jag hinner. 
PS. Imorgon ska ju V70 in på verkstad så då kan situationen vara helt annorlunda igen. 
Antingen kommer du bli nöjd, eller så får du se det som läropengar för vad irrationellt beteende kan kosta ibland. 
Ja, 40-årskriser är inte så ovanliga
Har haft 2 grannar som oberoende av varandra köpte varsin liten röd sportbil (ett par års mellanrum) och bägge damerna var nyss fyllda 40 år. Sedan skiljde dom sig
Var kanske nåt med friheten dom kände 
Var är det du föreställer dig ska hända/bli annorlunda när du har den nya, ”irrationella” bilen?
När jag pluggade var det många som läste Finans-inriktning, för att man skulle/borde det och det var bra för jobb sen. Jag frågade alltid varför? Om du varken är intresserad av ämnet eller vill jobba med det?
Själv valde jag därför marknadsföring/konsumentbeteende och skrev ett specialarbete om stereohögtalartillverkare 
Hade nog aldrig nytta av just det men det var ett av mina intressen då.
Det är helt normalt att vara irrationell då och då, eller oftare
. Du bara bevisar att du är mänsklig!
Du blir inte rädd för att om du släpper tyglarna med det här så är det bara starten av jakten på nästa irrationella beslut? Nästa blir kanske att överge indexfonderna och gå all in i Tesla ![]()
Har man goda marginaler så varför inte unna sig så länge man inte drar det för långt. Ha hellre ångest för att spendera och spendera än att se det som befriande/rusgivande när du gör det.
Vad är en billig bil, vad är en dyr. Det beror på individens ekonomi. De som inte har råd att ha bil, ska även undvika “billiga” bilar.
För vissas totala kapital är kanske 100 000 lika stor andel som 1 000 000 är för andra. Hur stor påverkan ett bilköp har för sin ekonomi beror just på den individuella ekonomin och inte bilens pris som en universal summa som gäller för alla.