Handelsbanken har nyligen lanserat fonden Handelsbanken Developed Markets Index Criteria. Finns på Avanza bland annat. Den följer MSCI World och exkluderar alltså tillväxtländer som Kina. Den har dessutom ganska hård ESG-screening. Den totala avgiften ligger på 0,24 procent och fonden har runt 1 000 innehav.
Jag tycker fonden är spännande för oss som vill screena men samtidigt vill följa index i grova drag. Denna tycker jag är ett intressant alternativ till Storebrand Global Plus, som har en högre total avgift. Handelsbanken har dessutom fler innehav i sin nya fond.
Här är pressmeddelanden om Handelsbankens nya fond:
Hittade den för någon vecka sen och har börjat fasa in den i min tjänstepensionsportfölj. Så vitt jag vet finns det ingen liknande mörkgrön global indexfond utöver Lysa. Storebrand Global Plus är ljusgrön och delvis aktivt förvaltad. DNB Klimat är också mörkgrön men har runt 570 aktier medan Handelsbanken har nästan 900.
Exakt. Den här var trevlig. Jag har den inte i mina kollektivavtalade pensioner, men för min enskilda hos Avanza har jag precis bytt till denna som basfond (70 procent).
Verkar inte ha någon specifik USP. Följer liknande index som Avanza Global och LF Global (“Solactive ISS ESG Screened Paris Aligned Developed Markets Index”)?
Jag tycker det är en jättebra fond, 0.25% för +1000 bolag. Sen är det upp till var och en om man vill ha Avanza Global, Länsförsäkringar Global, Handelsbanken Dev Markets, Skandia Global, DNB Global, etc etc (lite skillnader i vilka bolag som exkluderas etc, men inget som kommer påverka avkastningen markant), eller om man hellre vill ha en paketlösning som t.ex. Lysa.
Måste “anti-ESG gänget” verkligen komma till varenda tråd och klaga på diverse fonder?
Avanza Global är sveriges billigaste globalfond och har +800 bolag. För de flesta kunder är detta superbra. Att komma och kalla det “ett skämt” bidrar ingenting.
Avanza Global är mer än dubbelt så billig, men den har ungefär hälften så många bolag (~800 istället för ~1500). De investerar i lika många länder, båda exkluderar bolag pga ESG (ESG (styrning) – Wikipedia), men medan DNB exkluderar typ 100 bolag så exkluderar Avanza typ 800 bolag.
Vissa personer skriker högljutt om de inte får investera i kolbolag, oljebolag, porrbolag, militärbolag, vapenbolag, etc. Vissa vill inte investera i sånt. Och vissa bryr sig inte. Så du får nog bestämma själv hur mycket du vill att dina fonder ska exkludera.