SEB lanserar ny global indexfond med låg förvaltningsavgift.
Jätte bra tycker jag!
0,19% avgift
Runt 1 000 bolag
Följer MSCI World ex Client Defined Securities Index
inte bredast, inte billigast annars riktigt bra ![]()
SEB lanserar ny global indexfond med låg förvaltningsavgift.
Jätte bra tycker jag!
0,19% avgift
Runt 1 000 bolag
Följer MSCI World ex Client Defined Securities Index
inte bredast, inte billigast annars riktigt bra ![]()
Antar att de kommer fortsätta med SEB global all countries indexnära också?
den följer ju MSCI ACWI ex Client Defined Securities Index
Har den i TJP och trivs bra med det.
Det känner jag inte till men det antar jag ![]()
World är bara utvecklande marknader och ACWI är utvecklade marknader + tillväxtmarknader
Får du rabatt på den i tjänstepensionen?
Mer mellanmjölk ingen efterfrågat
Japp, den landar på 0,25-ish i AKAP-KR
Snyggt @Stonkochbonk ![]()
Ser inga problem med att konkurrensen för den här typen av produkter tätnar.
Om jag fattar rätt så är det danskar som styr, så det blir ett nej från mig ![]()
Hur menar du då?
Inte nödvändigtvis en nackdel. Om det nu stämmer. Ta t:ex Danskes indexfonder som slopade ESG vapenuteslutningar under förra årets ESG fadäs. Källa för påståendet?
Dock verkar fonden som andra påpekat lite väl mycket mellanmjölk så den verkar inte så attraktiv i första hand om man redan har en eller fler av DNB/Storebrand/Nordea etc. globalfonder.
Håller med.
Sitter själv med DNB och väntar på plus globalfond.
Men uppmuntrar dock till konkurrens, bra som dålig.
Hej, jag undrar vad ni tycker om SEBs nya fond SEB Global indexnära. Har en avgift på 0.19% vilket slår de flesta konkurrenter för en passivt förvaltad global indexfond.
Jag tycker personligen att Nordeas globalfond eller DNBs globalfond båda är bättre val än SEBs fond. På grund av bredare och mindre del uteslutna brancher.
Kan man leva med viss del ESG och vill ha hela höstacken är Storebrand global All Countries ett bra val också. Smidigt med en fond för hela världen inkl. tillväxtmarknader.
Men det är min personliga åsikt så ta det med en liten nypa salt. Gillar du SEB så kör på den.
De verkar lite blyga med var man kan köpa den. Inte i tjänstepension eller IPS, inte på Nordnet eller Levler.