Ny magisk (hehe) sparprodukt från EQT

Någon som kommer åt hela artikeln? Tankar om produkten? Vad är fördelen med denna vs att spara i EQT-aktien (på lång sikt)?

3 gillningar

Nackdelar: Väldigt hög avgift 2,75%. Säljavgift 5% om man vill sälja inom 18mån efter införskaffandet. Minsta insats 25.000EUR.

Hittills har den på ung. 18mån gett +12,5%. Gissar att det tom är lite sämre än OMX30 för samma tid

3 gillningar

When a person with money meets a person with experience, the one with experience ends up with the money and the one with money leaves with experience.

/Warren Buffett

Måste vara detta som är EQTs drivkraft i att gå ut till småsparare :joy:

12 gillningar

Får man slut på billigt kapital från professionellt förvaltade investerare kan man alltid gå till småsparare och sälja en ny brilliant idé.

5 gillningar

Som jag förstår produkten är det en fond som ger exponering mot EQTs portfölj. Det låter onekligen snarlikt att köpa en aktie i EQT. Jag missar väl något… Nån som fattar grejen?

1 gillning

Eftersom jag arbetar inom ett EQT-ägt företag som går med brakförlust (dvs man möter inte vinstkravet) så undviker jag gärna detta ”erbjudande” :upside_down_face:

4 gillningar

”Målet är 12-15% avkastning”

Med mål att avkasta 12-15% till lägre volatilitet än börsen, förhållandevis lågt minimibelopp och en förenklad produkt ska EQT Nexus locka småsparare till private equity. ”Det finns ganska många studier som visar att du kan få lika hög, eller högre avkastning, som i den publika marknaden men med lägre volatilitet”, säger Gustav Segerberg, affärsutvecklingschef på EQT.

Vad är EQT Nexus?
”EQT förenklar för privatpersoner, family offices och institutioner att få exponering mot den privata marknaden och EQT:s fonder. Det sker i en form som mer efterliknar en vanlig aktiefond än det vanliga sättet att investera i private equity, som många kan uppleva som komplicerat. Med det menar jag en fond som investerar i våra underliggande fonder, direkt i våra portföljbolag och håller en viss kassa. Det ger en exponering som liknar hur en större institutionell investerare skulle vara placerad om man investerade i EQT”, säger Gustav Segerberg, affärsutvecklingschef på EQT.

I vad ligger förenklingen?
”Dels handlar det om minimibeloppet som normalt är 10–50 miljoner kronor för att komma in i våra fonder, här handlar det om 250 000 euro (25 000 euro?, red) , alltså knappt 300 000 kronor. Dels handlar det om likviditet, i EQT Nexus kan man gå in månadsvis och ut kvartalsvis, under vissa förutsättningar, vilket gör att man inte som annars blir inlåst under hela investeringsperioden. Det tredje delen är att det fungerar som en vanlig aktiefond där du stoppar till exempel en miljon och sedan låter pengarna jobba. I normalfallet måste investeraren vara mer aktiv och sätta in mer pengar när så krävs för nya investeringar och få tillbaka kapital när portföljbolag säljs.”

Merparten ligger i de underliggande EQT-fonderna. Är det alla fonder, eller ett urval och övervikt mot vissa fonder?
”Ambitionen är att vi ska generera 12– 15% i årlig nettoavkastning efter avgifter, inklusive kassan. Det gör att vi fokuserar på value added-fonder, alltså fonder med lite högre risk och möjlighet till högre avkastning. Det är till exempel vår private equity-strategi, early stage-investeringar inom life science på health care-sidan, alltså företag i tidiga stadier. Det är också EQT Future som är en private equity-strategi för mer långsiktigt ägande och slutligen den del av vår infrastrukturstrategi som ligger mot den högre riskskalan.”

Hur ser investeringarna ut geografiskt?
”Man får en global exponering med 30–40% i Europa, 20–30% Nordamerika, 15–25% i Asien.”

Och om man tittar på branscher?
”De sektorer vi investerar mycket i är health care, technology och i Asien en hel del Services. Av dessa tre är health care den största, 30–40% av investeringarna ligger där.”

På Nordnet anges avgiften till 2,75%, men det är väl både en fast avgift och en resultatbaserad avgift i fonden?
”Idén är att avgifterna ska vara på liknande nivå som om man investerat direkt i de underliggande fonderna. Dels är det en fast avgift, management allocation, på 1,35% per år och därutöver kan distributören ta en avgift på 0,85%. Sedan tar vi en avgift i form av vinstdelning, den är på direktinvesteringar i portföljbolag 15% av vinsten så länge vi genererar minst 5% avkastning. I en fond får vi 20% av vinsten så länge vi genererar minst 8% avkastning, Enda skillnaden mot när en institutionell investerare placerar i en EQT-fond är serviceavgiften till distributören. Men man kan investera direkt hos oss i fonden om man placerar minst 5 miljoner euro, där ser vi intresse från mindre institutioner.”

Man kan investera månadsvis och sälja fonden kvartalsvis. Till vilka värderingar görs det?
”Det görs till de värderingar som vi gör av varje fond och portföljbolag, det följer samma process som till våra andra investerare. Man köper och säljer till det NAV som publiceras månadsvis, så det finns ingen ’marknad’ i handeln med fonden.”

Hur ser avkastningen ut hittills?
”Vi satte i gång fonden 1 juli 2023. Första året, alltså till 30 juni 2024, hade vi 13,8% nettoavkastning, räknat i euro. Investerar man i svenska kronor så påverkas man av valutakursrörelsen. Nu har vi kört fyra månader till och då är avkastningen 14,4% på 16 månader.”

Hur länge måste en investerare behålla andelarna?
”Det finns två begräsningar när det gäller utflöde. Går man ut inom 18 månader får man betala 5% straffavgift, inte till oss, utan till de andra fondandelsägarna, den är till för att vi vill undvika kortsiktig trading i fonden. Den andra är att maximalt 5% av hela fonden kan gå ur under ett kvartal, det är för att undvika att andra fondandelsägare drabbas om en större grupp vill gå ur vid till exempel en Black Swan-händelse.”

För vem passar EQT Nexus?
”Vår tro är att det finns ett väldigt brett användarspann. Hittills har vi riktat oss till private banking-sfären, man kan handla fonden via SEB, Carnegie, Nordnet och vi har precis lanserat fonden genom DNB. För alla gäller det att Nexus görs tillgänglig via deras privat banking-nätverk. Så det är privatpersoner, mindre family offices och mindre institutioner som köper fonden.”

Finns EQT Nexus i pensionslösningar?
”Vi håller på att lansera den inom ramen för tjänstepension. Vi tror att den passar bra där med tanke på fondens långsiktiga investeringsfilosofi.”

Vill ni sätta en siffra på vilken investeringshorisont man bör ha?
”Det vi säger är att man ska tänka minst 3–5 år och i alla fall inte gå ur inom 18 månader.”

Och varför ska man då ha private equity- exponering över huvud taget?
”Det finns ganska många studier som visar att du kan få lika hög, eller högre avkastning, som i den publika marknaden men med lägre volatilitet. Det gör att du kan få en mindre slagig utveckling och därför ha ett lite kortare investeringsperspektiv motsvarande på börsen.”

Private equity-marknaden har historiskt avkastat bättre än den noterade delen. Finns det inte risk för att konkurrensen om investeringarna ökar inom private equity och att värderingarna går upp och avkastningen faller?
”Jag tror det finns runt 12 000 firmor inom private market och så har det varit de senaste fem åren. Om något är den siffran på väg ned, det sker en viss konsolidering. Konkurrensen är hög men den är nog inte ökande. Vi har slagit den publika marknaden historiskt och jag tror det finns goda möjligheter att göra det framåt givet hur börsen fungerar och hur vi kan jobba på med bolagen mer i det tysta.”

Dyrt, krångligt och med brutala inlåsningseffekter.

4 gillningar

Frågan man alltid kommer tillbaka till är varför någon som skulle klara av att konsekvent leverera sådana övervinster skulle dela med sig av det till småsparare.

I så fall är det väl bättre att ta emot inlåning från småfolket, placera pengarna själva och bli rejält rika.

Men faktum är ju att detta helt enkelt inte stämmer eller fungerar och då blir det plötsligt förståeligt, de vill bara suga ut småspararna på pengar utan att leverera något mervärde.

3 gillningar

Jag har hört att den påstådda lägre volatiliteten hos private equity egentligen bara är en lägre likviditet, att de få avsluten gör så att priskurvan ser lenare ut, utan att det avspeglar lägre risk. Är det någon som hört något vettigt argument mot denna förklaring?

4 gillningar

Jag har aldrig hört att private equity har varken lägre risk eller volatilitet så vet inte var det ursprungliga påståendet kommer från.

2 gillningar

Kan någon förklara för mig varför sådana här upplägg är så vanliga och till synes accepterade?

Man vill som förvaltare ta del av vinsten även när avkastningen ligger under en indexfond med samma risk, men aldrig ta en del av förlusten? Man säljer en produkt som av sin natur är väldigt volatil, och man kräver att man ska få hänga med på uppsidan men aldrig på nedsidan som är en oundviklig del av resan uppåt?

4 gillningar

Produkterna säljs på en inneffektiv marknad.

2 gillningar

Jag hör ofta att småsparare har större tilltro till förvaltare som tar betalt i procent av vinsten. De tror att det får förvaltaren att anstränga sig bättre. Det är duktiga säljare av såna här produkter.

IMG_2214

4 gillningar

Jo det stämmer att Private Equity’s riskjusterade avkastning ser bättre ut än vad den egentligen är, på grund av att det är så få transaktioner (låg likviditet och volatilitet). Jag har inte funnit något vettigt argument mot detta.

Private Equity presterar överlag ganska många procent bättre än vanliga indexfonder, men hela överskottet äts upp av avgifter.

Jag har också läst att median private equity fonden underpresterar, pga att vinsten flockas till ett fåtal topp-presterare som vanliga investerare inte kan investera i.

1 gillning

Ja, galet. Men sålänge det finns människor som vill ge bort sina pengar så…