EQT Nexus - Private equity "för alla"

För alla kanske är att ta i lite, men vad tänker ni andra om det upplägget som EQT har lanserat som man kallar för EQT Nexus. Omskrivs lite på EFN här: Jina Zachrisson: Är EQT Nexus private equity åt folket? | EFN.se och länk till “fonden” finns här: https://eqtgroup.com/private-wealth/private-equity/eqt-nexus

Vad skiljer management allocation cap och service fee?

då kanske denna varianten från Carnegie egentligen är bättre, till lägre kostnad och med mindre inlåsningseffekt eller missar jag något?

1 gillning

Min spontana tanke - tyvärr.

När saker ska demokratiserar / göras tillgängliga för alla - betyder det ofta att partyt är slut för de som är först. För att citera kända Margin Call-filmen. Du tjänar pengar inom finans på att vara smartast, fuska eller vara först. De som började investera i PE har tjänat bra med pengar.

Det som är min upplevelse nu - både egenupplevt, från skvaller inom finansbranschen - är att många PE-fonder sitter på “skit” som inte går att sälja. Vad man då gör är att man packeterar ihop det från flera olika fonder till en ny fond, så slipper man skriva ner värdet, vilket gör att festen kan fortsätta ett tag till på småspararnas (eller offentliga medels)bekostnad.

Så jag skulle säga - att detta är något man ska hålla sig långt borta från.

PLUS att man får ALLTID problem förr eller senare när själva investeringen är mer likvid än den underliggande tillgången.

6 gillningar

Det låter som en variant på sub-prime loans och hela 2008-kaoset i lite annan kostym.

1 gillning

Ja, tyvärr… Helt sjukt faktiskt. Det är det här som gör att man känner sig lite uppgiven kring det hela.

1 gillning

Eller ännu en anledning att gilla globala indexfonder? :blush:

1 gillning