Investera i "private equity" så som AP7?

Hej!
Lyssnade på podd där AP7-vd:n pratade om att de på sikt kan komma att investera ungefär 20% i onoterade bolag. Antar att de tänker följa något index då? Finns det någon form av passivt förvaltade indexliknande fonder för onoterade bolag privatsparare kan investera i?

Tack!

Inget direkt index som jag känner till. Det finns en del ETF:er (börshandlade fonder) som är riktade mot företag som äger onoterade aktier. Ofta är det inte helt olika våra svenska investmentbolag som investerar en del i onoterat. T.ex. Kinnevik är ju ett bra exempel.

Väcker upp den här tråden med en fråga om private equity fonder.

“min” bank har sådana som bara är öppna för private banking kunder (vilket jag i någon mån är). De är tänkta som långa placeringar på ca 10 år eller så. Försäljning av fondandelar kan ta flera månader.

Det brukar vara högre investeringsbelopp på sådant här. Men med den här fondlösningen så får men ned lägsta belopp till bara 100k.
Förvaltningsavgiften är 3-4%. Så den är inte försumbar. Och man förstår att den är så. Då det görs en hel del jobb. Men det antyddes att det var ganska bra historisk avkastning på sådant här.

Det jag undrade var om det finns någon slags data på vad historisk avkastning kan vara. Det beror naturligtvis på vilka som är inblandade och vilka företag som är inblandade. Men jag tänkte mig att det kanske finns någon indikation.

Eller är det minst dåliga estimatet att bara titta på t ex EQT?

Hittar tyvärr inte graferna nu, men långsiktigt var det inte någon hit gentemot index - trots belåning etc. Mycket försvinner i avgiftsstrukturen (som du skriver).

Kontentan var: som grupp går de sämre än index över tid men du har alltid några outliers. Problemet är att hitta outliers:ena i förväg.

Se gärna:

PS: jag är INTE något fan av att AP7 gör det här, men jag gissar tyvärr att det beror mycket på att de också vill vara inbjudna till de fina salongerna. :see_no_evil_monkey: