AP7 hävstång

Hej Jan och tack för den enda podden jag lyckas hålla intresse för att följa i snart två år.

Min fråga som jag har grunnat på sedan jag lärde mig av Dig att AP7 använder hävstång är följande: Varför ska jag inte investera i en indexfond med hävsång till min pension? Du rekommenderar ju AP7 som har 1,2 eller 1,25 i hävstång. Det finns ju både Etf:er och fonder med hävstång.

Jo jag vet att ni inte vinstmaximerar men jämför Omxs30 med Xact Bull eller Bull 2 över längre tid så …? Skillnaden är enorm över 5 år…

Du kommer nästan helt garanterat få sämre avkastning med ett Bull X med X > 1 på grund av hur hävstången är uppbyggd tänker jag. Denna typ av papper har en enorm urholkningseffekt över längre perioder som fem år. En enskild dag kan det så klart bli bättre desto högre hävstång du har, men inte över tid. Läs en bra artikel som förklarar det hela här:

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/borshandlade-produkter/hur-fungerar-bull-bear-certifikat.html

Okej så det är ingen urholkningseffekt i AP7? Finns det fler fonder som använder hävstång såsom AP7 gör?

Adun, hävstången på AP7 är ganska låg (aktuell hävstångsgrad 28 Mars 2019: 14,5%)
Urholkningseffekten blir inte ett stort problem då. En helt annan sak med en hävstång på 100%