Hej!
Jag förstår inte hur AP7 Såfa kan ha en så mycket högre avkastning än annan global fond, exempelvis DNB Global. Hur är detta möjligt? Jag har jämfört grafer från pensionsmyndigheten och avanza.
Utan att ha en källa är min spontana tanke att är man en sån enorm fond som AP7 så kan man göra ännu bredare investeringar, och dessutom få bättre avtal, än små “pyttefonder”.
Indexfond är väl inte bäst om du ska ha hög avkastning. Följer ju bara index. AP 7 investerar ju i riskfyllda tillgångar som exempelvis Northvolt. Där träffas ju ibland rätt o ibland fel.
Vad fint! Tack för länken! Jag ska läsa på mer om saken. Har enskild firma och har länge varit sugen på att replikera AP7 fast på ett vanligt ISK-konto.
När premiepensionssystemet infördes, så var det meningen att den fonden skulle fånga upp de (prognosticersde) fåtal som inte gjorde ett aktivt val. Efter att ha läst på väldigt mycket om hur det var meningen att den fonden, och andra alternativ, skulle fungera, så gjorde jag det aktiva valet att inte göra ett aktivt val, eftersom fondens (ursprungligt utlovade) riskprofil kompletterade mitt övriga sparande och investerande, med investeringar i värdepapper och tillgångar som jag inte hade tillgång till.
Den fonden som jag utlovades var mest statliga räntepapper, en hel del ädelmetaller och pyttelite av några breda indexfonder (har för mig det bara var S&P 500 och något svenskt index). Låg men stabil tillväxt, nästan riskfritt, med högre än tillväxt än inflationen, om än bara pyttelite.
Men för många av premiepensionspararna hamnade i AP7 såfa. Det blev panik hos de som planerade premiepensionssystemet, eftersom det skulle leda till att väldigt mång framtida pensionärer fick väldigt lite pengar, och de ändrade helt om reglerna för AP7 såfa förvaltarna (jag har för mig de bytte en del förvaltare redan innan den startade), och fonden fick en helt annorlunda, ny, riskprofil.
Kommer jag få högre pension eftersom de helt ändrade om riskprofilen för fonden?
Ja, mycket högre.
Är jag fortfarande sur för att staten helt ignorerade vad jag gjort för val (ett val som de bett mig göra), ändrade på allt utan att fråga mig, och behandlade mig som en idiot?
Ja, jättesur!
Bra genomgång. Ringer svagt en klocka att den var som du beskriver en lågriskfond från början. Om inte minnet sviker var det därför jag letade andra alternativ än AP7 Såfa. Det gick inte jättebra. Därför bytte jag tillbaka för ett antal år sedan. Det sätter mitt eget agerande att byta bort Såfan i bättre dager. Vem kunde veta att det skulle bli en hävstångsfond med superavkastning?
Nu är ju inte avgifterna i diagrammen men eg borde man räkna med dom också. Ränta på ränta på pengar du kan investera och inte betala i avgifter.
DNB kostar 0,21%
AP7 kostar 0,05%
Nu kan man ju tyvärr inte köpa AP7 annat än i pensionssystemet.