AP7 Såfa jämfört med en Global indexfond

Hej!
Jag förstår inte hur AP7 Såfa kan ha en så mycket högre avkastning än annan global fond, exempelvis DNB Global. Hur är detta möjligt? Jag har jämfört grafer från pensionsmyndigheten och avanza.

AP7 Såfa 10 år: ~340 %
DNB Global indeks S 10 år: ~225 %

Är det något jag missat i hur man bör investera sina privata pengar? Eller är det ren tur att AP7 Såfa lyckats bättre?

Utan att ha en källa är min spontana tanke att är man en sån enorm fond som AP7 så kan man göra ännu bredare investeringar, och dessutom få bättre avtal, än små “pyttefonder”.

Den har gått från 100 till 340, det är väl plus 240% ?

6 gillningar

AP7 aktiefond använder hävstång om jag inte minns fel.

14 gillningar

Aha, ja det stämmer

För att öka möjligheterna till högre avkastning och därmed högre pension, använder AP7 så kallad hävstång i förvaltningen av AP7 Aktiefond.

Källa: Fördjupning placeringsstrategi | ap7.se, där det också står mycket mer fördjupning om hur de investerar

2 gillningar

AP7 Aktiefond har hävstång. De lånar alltså pengar för att köpa mer aktier. I början hade de 50% hävstång, som de sedan successivt minskat till 20%.

5 gillningar

Ja just det. Du har rätt! För att beräkna procentuella ökningen tar man “förändringen” dividerat med “ursprungsvärdet”. Då blir det i fallet med AP7:

240/100= 2,4 = 240 %

Alltså jämförbart med DNB! Tack för att du hjälpen med matematiken! :smiley:

3 gillningar

Indexfond är väl inte bäst om du ska ha hög avkastning. Följer ju bara index. AP 7 investerar ju i riskfyllda tillgångar som exempelvis Northvolt. Där träffas ju ibland rätt o ibland fel.

6 gillningar

Härmar själv den fonden och kör 20% belåning. Avanza skrev helt ok artikel om detta: Replikera AP7 Aktiefond med värdepapperskredit – så gör du

2 gillningar

Nu kanske avanza auto 6 kan vara ett alternativ istället för värdepapperskredit?

1 gillning

Gillar inte upplägget på den, finns en tråd om den också: Avanza Auto 6 börjar bli riktigt bra

Men stort tack för att du frågade, hittade detta svar som får mig trygg i mitt val: 394. Carnegie Global Plus: indexfonden som bör slå index och ge dig en högre pension! - Nr 81 av Zino

Har varit runt 15% i många år nu.

1 gillning

AP7 har inte investerat i Northvolt…

6 gillningar

Vad fint! Tack för länken! Jag ska läsa på mer om saken. Har enskild firma och har länge varit sugen på att replikera AP7 fast på ett vanligt ISK-konto.

Tänk den fonden och 10% belåning (för lägsta räntan) , borde ge en hävstång på drygt 1,25.

Bäst effekt ger 14% belåning (kvadrat); 1,14^2

1 gillning

Kör själv halva hos avanza med 10% och halva hos nordnet med 30% belåning för att spara lite. Auto6 blir rätt grillat i tråden jag länkade

1 gillning

Kör ni DNB Global indeks som grundfond för belåningen, eller någon annan?

Passar på att gnälla lite om AP7 såfa.

När premiepensionssystemet infördes, så var det meningen att den fonden skulle fånga upp de (prognosticersde) fåtal som inte gjorde ett aktivt val. Efter att ha läst på väldigt mycket om hur det var meningen att den fonden, och andra alternativ, skulle fungera, så gjorde jag det aktiva valet att inte göra ett aktivt val, eftersom fondens (ursprungligt utlovade) riskprofil kompletterade mitt övriga sparande och investerande, med investeringar i värdepapper och tillgångar som jag inte hade tillgång till.

Den fonden som jag utlovades var mest statliga räntepapper, en hel del ädelmetaller och pyttelite av några breda indexfonder (har för mig det bara var S&P 500 och något svenskt index). Låg men stabil tillväxt, nästan riskfritt, med högre än tillväxt än inflationen, om än bara pyttelite.

Men för många av premiepensionspararna hamnade i AP7 såfa. Det blev panik hos de som planerade premiepensionssystemet, eftersom det skulle leda till att väldigt mång framtida pensionärer fick väldigt lite pengar, och de ändrade helt om reglerna för AP7 såfa förvaltarna (jag har för mig de bytte en del förvaltare redan innan den startade), och fonden fick en helt annorlunda, ny, riskprofil.

Kommer jag få högre pension eftersom de helt ändrade om riskprofilen för fonden?
Ja, mycket högre.

Är jag fortfarande sur för att staten helt ignorerade vad jag gjort för val (ett val som de bett mig göra), ändrade på allt utan att fråga mig, och behandlade mig som en idiot?
Ja, jättesur!

1 gillning

Bra genomgång. Ringer svagt en klocka att den var som du beskriver en lågriskfond från början. Om inte minnet sviker var det därför jag letade andra alternativ än AP7 Såfa. Det gick inte jättebra. Därför bytte jag tillbaka för ett antal år sedan. Det sätter mitt eget agerande att byta bort Såfan i bättre dager. Vem kunde veta att det skulle bli en hävstångsfond med superavkastning?

Nu är ju inte avgifterna i diagrammen men eg borde man räkna med dom också. Ränta på ränta på pengar du kan investera och inte betala i avgifter.
DNB kostar 0,21%
AP7 kostar 0,05%

Nu kan man ju tyvärr inte köpa AP7 annat än i pensionssystemet.