AP7 fonden (inte Sofa, men den rena aktiefond) ger jo imponerande resultat, vilken tur vi svenskare har att det är autovalet i prämiepensionen.
Nu är min tanka, hur kan man konstruerar en liknande förvaltning på ett ISK? här tänker jag val av fonder och grad av belåning/gearing, för jag kan förstå att AP7 fonden är gearet.
Hur mycket är det rimligt att geara indexfonder?
(och ja jag de flesta av mina sparapengar på Lysa, men tänkte kanske en del borde gearas för att öka potential för intjäning)
Har du bolån eller billån eller liknande?
Om du har det så har du i praktiken redan en hävstång då du investerar med lånade pengar.
Det har gått bra för AP7 för att vi haft positivt börsklimat under många år nu.
Hur det ska gå framöver vet vi inte.
ja - bolån som hävstång är jo en annan fråga - men primärt hävstång för din ‘investering’ i ditt boende. Nu bor jag i en trevlig bostad (mindre gård i NV Skåne) vart jag hoppas att bli boende till man får bära mig ut. Så jag anser den inte som en investering (ekonomisk, men i investering i livskvalitet) och därför är de bolån jag har inte en hävstång heller då jag sannolikt aldrig kommer att realisera ‘investeringen’, och om jag gör (om många år >30-40år) år så är det för att flytta till ett mera äldrevänligt boende.
Alla index-fonder har väl varit gynnat av ett bra börsklimat och självklart vet varken du eller jag hur det blir i framtiden - men det spelar jo ingen roll om du har sat pengarne i AP7 eller någon annan fond. Vem vet kanske alt crasher nästa vecka när Putin invadera Ukraina och alt ekskaleras till en international konflikt på flera nivåer. Ingen var intresserad av attt starta första världskrig det bara blev så…
Menade inte hävstången i själva boendet.
Tänker på lånet du har som du inte amorterar på utan köper aktier för.
Dvs du köper aktier för lånade pengar och vill belåna dem ytterligare. Det blir i praktiken en hävstång på en hävstång.
Säger inte att det är fel - det får du bedöma 
Ska du låna pengar för att investera med hävstång, så får du bättre villkor och bättre ränta om du tar bolån istället för portföljbelåning.
Är du säker på det? Det är blivit nämnt flera gånger i podden att lån på en portefölj på Avanza kan vara mycket fördelaktig om den är väldifferentierad i indexfondar.
Fördelaktigt i meningen högre avkastning ja. Inte jämfört med bolån. Mycket högre ränta och sämre villkor med portföljbelåning än bolån.
Jovisst om med dagens villkor och om man har tur att stanna under 25% belåning. Krävs inte mycket nergång om man börjar på 20% belåning för att räntan ska poppa upp til 1,97%.
Dessutom med villkor som kan ändras över en natt och trigga tvångsförsäljning. Att få en ränta nära 1% på lågbelånad bostad är inte svårt idag.
Fast du får inte ha mer än 50% i ett enskilt värdepapper heller för att behålla 0,99% räntan
Nordnet har 0,89% ränta upp till 40% belåning och du kan belåna nästan alla fonder istället för bara vissa som hos Avanza.
Avanza har inkluderat de flesta fonderna i sin värdepapperskredit nu.
Det visste jag inte, det är ju jättebra!
Det är lurigt att tro att man får Sofa resultat baserat på deras nuvarande hävstång på 15% (där de säger att normalnivån är 25% men använder bara 15% pga högt värderad börs)
Fram till 2015 hade Sofa 50% hävstång som 2015 sänktes till 25% (där man sedan 2016 sänkte normal hävstången från 50% till 35%).
Summa sumarum om man tittar på Sofa resultaten på tex 10 år sikt så är det en mix av hävstång på 50%, 25% och sedan 2015 bara 15%.
Man kan ju också dra slutsatsen att även Sofa ser hävstång som mer och mer riskabelt, vilket kanske man ska tänka över ![]()