Klickade runt på Småspararguidens hemsida och hittade en gammal artikel från 2017 om att ta mer risk i sitt sparande.
De skriver att investera i tillväxtmarknader, home-bias och småbolag endast ger marginell effekt. I stället är det värdepapperskredit som ger ordentlig effekt.
Betyder det att det är överflödigt att investera i flera fonder och då bara i stället investera i en global indexfond med hävstång?
Njae, jag skulle säga att det inte är så mycket antingen eller som både och. Men ja, hävstång ger en större effekt på avkastning - både upp och ned - eftersom det ökar riskexponeringen mycket mer än att välja en riskfaktor (småbolag, home-bias etc) förtuom då kanske aktier vs räntor.
Det är samma som jag har sagt länge också. Se t.ex. detta som är ett av de senaste avsnitten på ämnet:
Om man vill ta rygg på AP7 såfa är det väl ca 1.25x hävstång på investerat kapital i en bred globalfond som gäller. Sedan är jag inte säker på vilken ränta de betalar på den belåningen och hur det spelar in på ekvationen. Jag är personligen lite för feg för det, men om jag skulle köra med belåning är det nog någonstans där jag skulle börja.
Att artikeln är från 2017 kan ju också behöva understrykas. Villkoren har ju förändrats en del sedan dess då räntorna gått upp och science fiction-räntan ett minne blott.
Jag tror de bara kör med 15% hävstång just nu sedan ett tag tillbaka. Om det beror på att de bedömer att risken är för stor eller om det beror på räntorna vet jag dock inte.
De verkar fortfarande rekommendera värdepapperskredit framför nisch fonder.
Att låna 10% och stoppa in 110% av sina ursprungliga pengar i en billig global indexfond är dessutom antagligen mindre risk och definitivt bättre förväntad avkastning jämfört med att stoppa 100% av pengarna i en dyr nischfond som till exempel Swedbank Robur Ny Teknik.
Ja, om alternativet är en mer riskfylld nischfond är ju belåning mer förutsägbart. Jag håller mig till obelånat och brett för det ger mig bättre nattsömn och stabil utveckling.
Obelånat inför FIRE låter smart. Belåning och regelbundna uttag från portföljen är lite vågat. Har det förvisso så själv, 3% belåning, helt amorterat om 8 år.
Och: du har inget bostadslån, heller? Minns inte hur det var nu, du har nämnt det i annan/-dra tråd.
Om du har det: då har du ju hävstång. Eller hur? Åtm indirekt, så tänker jag på saken