Maxa min avkastning!

Tja!
Maxa. Avkastning

Hej och välkommen till RT vid en perfekt ålder för att fundera på sparande :smiley:

Hävstång via Avanza/Nordnet är ett alternativ, om du verkligen vet att du hanterar volatiliteten. Inte bara känslomässigt alltså utan även att du känner dig tillräckligt säker i jobbet/sysselsättningen (?) du har.

Men annars kommer ju helt enkelt dina inkomster avgöra mycket mer än vilka fonder, hävstång och andra strategier du använder skulle göra. Så att helt enkelt jobba så många timmar du kan/orkar inom din nisch eller starta någonting entreprenöriellt är väl tipset jag skulle ge.

2 gillningar

Man skaffar sig vanor! Plötsligt vill man ha dyra restauranger, kläder, resor, bostadsrätt centralt osv. Håll koll på det, om du vill spara mycket.

1 gillning

En nisch som nyligen öppnat sig är att flytta till Malmö och jobba för kyrkan. Du blir FIRE snabbt.

Nämen för att vara lite allvarlig. Maximera din inkomst och behåll din höga sparkvot. Hävstång borde vara bra men det kommer med risker som du säkert redan förstått.

3 gillningar

Kul med ditt intresse och din framgång så här långt. Grattis!

Dagens tråkigaste kommentar kanske, men jag skulle ta det lugnt med att öka risken om jag vore du. Livet händer och kanske är du inte lika trygg med ditt eget risktagande om 5 år? Kanske har du då också lagt ytterligare ett par pusselbitar kring vem du är och vart ditt liv är på väg.

Mitt råd skulle istället vara att hålla risken som den är och fokusera på att öka dina intäkter/sparande under några år. Det är det som kommer ge störst avkastning på lång sikt, inte uppskruvad risk.

Lycka till!

2 gillningar

Du missar vad risk är, det är inte bara svängningar. Det är också bredd i potentiella utfall inklusive så de dåliga utfallen blir fler/större. Även om väntevärdet går upp.

Det är svårt att ta jättemycket mer risk än marknadsviktat och få med en högre förväntad avkastning. Lite faktorviktning och/eller rimlig hävstång sen tar det liksom stopp. Risken ökar men inte avkastningen.

Glöm inte bort att de största rattarna att skruva på för stt bli förmögen är inkomster/sparkvot snarare än portföljoptimering. Det finns nästan oändligt att hämta med att jobba kompetens/karriär/driva företag. Medans det finns inte så mycket mer att hämta genom publika värdepapper (börsen).

Vill du slå den genomsnittliga investeraren på börsen. Gör konsekvent det genomsnittliga (isch) under en ovanligt lång tid och du är med extremt stor sannolikhet vinnare i den domänen.

4 gillningar

Vad jag har förstått är det dumma med att låna på Avanza eller nordnet till aktier är att om aktierna går ner så kan Avanza tvångssälja dom för dom vill ha tillbaka sina pengar. Det är ju exakt vad man INTE ska göra.

Jag skyr lån som pesten och jag kan ha fel i själva funktionen i det jag skrev ovan.

Klassiker.

Du har hög risktålighet för din testosteronnivå är maximal i din ålder. :ok_hand:

Nej men skämt åsido. Du bor troligen hemma och precis börjat jobba efter skolan? O nu ska du maxa sparandet med allt på börsen? Det är lätt att ta extrem risk när man bor hemma, utan större utgifter och bara tjänar pengar… Framförallt när vi har århundradets tjurmarknad bakom oss.

Ditt liv kommer troligen ändras rejält de kommande åren. Så ha inte för höga förväntningar på din sparhorisont. Just nu kanske du tänker att du kan spara allt på börsen. Men ha i åtanke att du snart kanske vill flytta hemifrån, köpa bil, resa med vänner, eventuellt få barn osv. Allt detta lär ske inom 10 år. Vilket är för kort tid för att spara på börsen.

Mitt råd till dig är att bygga upp en 50/50 portfölj. När bufferten är några 100 tkr. Så kan du öka risken i din portfölj.

3 gillningar

Om marknaden går sidledes så betalar du ränta för något du inte får ut ett värde av. Därav att det är kass i sidledes marknad. Hävstång som ombalanseras ofta är ännu sämre vid sidledes eftersom du då dessutom får en urholkningseffekt. Men VP-lån på Avanza och Nordnet har inte den sortens urholkning, där är det bara räntan.

Det optimala på Avanza är att lägga sig någonstans i den övre halvan av ett ränteintervall. Detta för att i nedre delen blir marginalräntan så pass hög att det kan vara mer lönsamt att gå ner en ränteklass.

Instämmer med många andra i att din upplevt höga risktolerans troligen är dopad av att du är ung och inte har några fasta utgifter att tala om i dagsläget, kanske inte några dyra sällanköpskapitalvaror heller, typ bil.

Gå lugnt fram med det där extra risktagandet tills du är vuxen, se till att du har buffert, långsiktigt sparande och pengar du faktiskt kan spendera i ungdomens dagar.

De tar en risk som de inte får betalt för. Det är bättre kvalitet på risken med hävstång på globalfond.

Hänger inte riktigt med. Hur ska man tolka det? Förtydligande & förklaring skulle vara önskvärt.

Det är bara ett skämt om @angaudlinn som just gått i pension tidigt och som berättat om sina planer i podden. :blush: Ett internskämt med andra ord. Här är första avsnittet, och det är ett nytt.på gång som släpps snart!

3 gillningar

Jag tror det finns några forskningsartiklar på ämnet.

Slusatserna tror jag var att matematiskt optimal hävstång låg runt 2. Men då var det nog heller ingen ränta på lånet att tala om.

Gick man högre än 2 i hävstång blev urholkningen så stor att man istället förlorade på mer hävstång. Urholkningseffekten är p.g.a. hävstången behöver ombalanseras med volatiliteten så du åker med mer på en nedgång än uppgång i svängningarna.

Jag skulle gissa mellan 30 och 50% belåning är nån form av max avkastning sen börjar verkligheten/räntan sätta stopp.

Du får räkna på det. Men det är ganska modest hur mycket mer det blir i slutändan. Tiden och dina inkomster kommer vara så otroligt mycket viktigare än den där hävstången.

Men det är inte så himla mycket att hämta i att optimera hävstången. Sen kommer det göra sjukt ont när det går ner 2 år i streck och det är miljoner som brinner. Det kommer vara nåt helt annat känslomässigt än 50k.

Jag tror min indexportfölj gick ner mer än 50k på sämsta dagen häromveckan…

1 gillning

Lycka till buddy :+1:

Detta är sant om man inte månadssparar, men om man månadssparar så kan man (i teorin) köra högre hävstång då månadssparandet dämpar volatilitet och därmed urholkningen. Ju större månadssparandet är i förhållande till portföljens storlek, ju större hävstång kan man köra utan att urholkningen blir för stor.

Att det finns andra som tar hög risk, idiotiskt hög risk med sina besparingar är inget argument för dig att totalt ignorera de råd du får av erfarna sparare/investerare i tråden.

2 gillningar