PPM och tjänstepension fonder

Hej,

I PPM där avgifterna är låga och ev i andra tjänstepension lösningar, där är avgifterna på aktiva fonder ofta kraftigt rabatterade.

Finns det några aktiva fonder som konsekvent slår sina resp index eller är det passiva indexfonder som är bäst även där?

Ps jag kollade mitt pensionssparande tjänstepension och SEB småbolag chans risk var min absolut sämsta fond. Alla fonder inriktning storbolag hade gått bättre. Har 20 år kvar till pension, tror ni småbolag tar ikapp detta eller är det många skräp och förhoppningsvisbolag bland småbolag överlag? Jag har även lite i plus småbolag sedan någon månad och undrar samma sak där

Staten har gjort PPM enkelt. AP7 Aktiefond/ SÅFA. Bästa lösningen för i stort sett alla sparare.

0,07 i total avgift med hävstång dessutom. 2000 aktier över hela världen haha herregud inte ens det duger.

SEB Småbolag ger exponering mot kanske 0,2% av världsmarknaden och tilt mot sektorer som förvaltaren tycker passar för stunden.

Ligger stjärnorna rätt blir det kanske nån månad tidigare pension. Annars fortsätter du dribbla runt i 20 år i fondtrösket och leta den där bästa fonden och får jobba nåt år extra.

Onödigt och tråkigt i efterhand.

PS kommer säkert några positiva svar nedan så får du selektera fritt.

3 gillningar

Regel #1 i investerande: Såfaliggare belönas.

Det är nog absolut det sämsta man kan göra att ratta runt i sin premiepension och försöka fånga trender.

2 gillningar

Tveksam om det går att få fram statistik över ifall det finns några aktiv fonder som gått bättre än ap fonden i ppm de senaste 25 åren. De 10-15 fonderna som ligger i topp är nog allt som oftast aktiva fonder. Det trixiga är att det inte kommer vara samma aktiva fonder hela tiden utan det kommer variera mellan åren. Senaste 12 mån har det varit mycket mining/råvaror och länder med råvaru ekonomier typ brasilien. Nästa 12 mån period blir förmodligen nåt annat.

2 gillningar

Hade man varit mer aktiv i trender hade man tjänat mer pengar, som guld ex.

1 gillning

Du kan intala dig det bäst du vill.

1 gillning

Utveckla? Antar att du sitter i AP7? Hur gick din utveckling förra året?

Du begår ett antal parallella feltänk. 1) Du tror att du kan identifiera trender på förhand och profitera på dem. 2) du tror att man ska mäta vad som avkastat bäst på ett år. Pensionen ska jobba i 30 år.

Fortsätt du att jaga trender så får vi se vem som haft bäst utveckling på 30 års sikt.

4 gillningar

Lägg dessutom till ett rimligt timmarvode om det ska vara jämförbart.

1 gillning

Angående AP7 så är det en hävstångsprodukt. Är inte häpstångsprodukter generellt dåliga om inte marknaden har en tydlig trend?

Som ett exempel finns ju Nordnet Global fond och sedan finns det en som heter nordex Global 125 som är samma indexfond men med 25 % avstånd och något högre avgift.

Havstongsprodukter är perfekta om det går linjärnt uppåt men i en volatil marknad med mycket svängningar så tappar dessa mycket av sin nytta.

Tycker ni ändå att långsiktigt sparande är bättre i havstångsprodukter som AP7 och Nordnet Global 125 jämfört med indexfonder för samma marknader utan hävstång?

Det beror på hur hävstången är implementerad och hur återbalanseringen sker. Fenomenet du tänker på drabbar främst produkter som nollställer sin hävstång dagligen. Detta är såvitt jag förstått inte hur AP7 hanterar sin hävstång.

I så fall låter det som att alla produkter som nollställer hävstång dagligen är dåliga

Tja, som mycket annat beror det på vad man använder dem till. Men som en långsiktig passiv investering kommer de att ha en betydligt sämre riskjusterad avkastning än en hävstångslös indexfond. Det finns dock strategier där man kopplar dem med andra produkter och använder ombalanseringspremien till sin fördel, och deras tänkta syfte är ju kortsiktig spekulation, då volatilitetsförlusten inte hinner kicka in. Men deras kostnader och volatilitetsförluster gör generellt att de sällan är lämpliga för en vanlig passiv strategi.

Min guld-ETF har gått fenomenalt bra men skulle aldrig någonsin placera hela, eller ens stor andel, av premie- eller tjänstepension i denna eller liknande. Där är det AP7 och LF Global som gäller för min del.