https://investors.avanza.se/media/press/2024/avanza-lanserar-fondtorg-med-onoterade-tillgangar/
Ngn här som har investerat i ngt liknande tidigare?
https://investors.avanza.se/media/press/2024/avanza-lanserar-fondtorg-med-onoterade-tillgangar/
Ngn här som har investerat i ngt liknande tidigare?
Alla som kör AP7 har lite private equity iaf.
Inflyttat inlägg /Mod
Nu ska jag verkligen svära i kyrkan, för ämnet handlar om Private Banking, “exklusiva investeringsmöjligheter” och rejält höga avgifter!
![]()
Så ni som får ont i magen av detta, vänligen ägna er tid åt något annat än att svara i denna tråd!
Men Avanza har precis börjat erbjuda fonder inom Private Equity, Private Credit och Real Assets till sina Private Banking kunder, så skulle gärna höra vad folk tycker om de olika tillgångsslagen, framförallt sett ur ett diversifieringsperspektiv och risksynpunkt.
Själv tycker jag att det ändå att det är bra att Avanza nu faktiskt erbjuder lite udda tillgångar. När jag kollade på PB för länge sedan, så var det egentligen bara Carnegie (och till viss del SEB) som hade detta som pitch, de övriga bankerna pratade mest om diskretionär förvaltning, vilket i mina ögon är rent scam. Udda tillgångsslag tycker jag ändå kan tillföra något till portföljen i mindre mängder, även om avgifterna ofta är höga.
Avanza erbjuder alltså fonder för:
Private Equity - Dvs onoterade bolag. Här finns det säkerligen en tydlig riskpremie, frågan är hur sådana här fonder står sig mot t.ex. en vanligt micro-cap fond eller ett investmentbolag typ EQT
Private Credit - Väldigt hajpat tillgångsslag, där man, om jag förstår det rätt, ställer ut företagslån till Private Equity bolag mot en hög ränta och ofta med en rejäl säkerhet. Kanske jämförbar med HY-räntefonder fast med ännu högre förväntad avkastning
Real Assets - Ska tydligen handla om att investera i fysiska tillgångar, t.ex. skog osv, detta vet jag inte så mycket om, så intressant.
Det framgår väldigt lite från Avanzas hemsida än och utbudet är ganska skralt än så länge, men kanske någon här sitter på lite mer information eller tankar kring deras erbjudande?
Samtliga dessa alternativa tillgångsslag är för mig förknippade med för höga kostnader och/eller dålig likviditet att de är poänglösa.
De tillför med hänsyn till kostnader och likviditetsrisker inte tillräckligt för att vara lönsamma för mig.
Det är bara brus. Fortsätt med Indexfonderna och bli rikare långsamt, men på ett tryggare sätt.