Jag har fått ett “erbjudande” på jobbet att “investera” i företaget som jag jobbar på. Företaget har precis köpts nu under 2023 och köparen (riskkapiltalbolaget) har som vanligt storslagna planer på tillväxt (i alla möjliga former). De räknar med dubblera båda omsättning och vinst inom en knapp femårsperiod (klassiker antar jag).
Investeringsutrymmet (som man själv väljer) är mellan 50-500K.
Jag tänker direkt på avsnittet för ett tag sedan, tror det var avsnitt 277 och investeringstrappan.
Dessutom utlovas avkastning på 3-7x pengarna om vi når målen, genom något upplägg som jag inte riktigt förstod fullt ut. Dubbel vinst allt annat lika borde ju betyda 100 % högre aktiekurs.
Oavsett, min fråga till forumet är egentligen till er om ni varit med om detta själva och i så fall vad ni har för erfarenheter?
Man får ju ändå säga att riskkapitalbolaget är bra säljare, men jag tycker expansionsplanerna inte riktigt rimmar med hur bolaget utvecklats tidigare genom åren och jag ser inte riktigt hur de bara från sidan skall komma in med superkrafter och att det genom deras närvaro bara skall börja gå mer än dubbelt så bra på halva tiden? Dessutom betyder väl snabbare tillväxt också att det kan krävas att man “offrar” lite av vinsten på vägen?
Bör man dra öronen åt sig? Dessutom blir ju detta en investering utanför KF/ISK så vid eventuell positiv avkastning blir det ju minst 20 % skatt på vinsten.
Intresserad av era tidigare erfarenheter på temat. Både av upplägg, men generellt om normalfallet är att avkastningen faktiskt blir bättre än vanligt index i KF eller om det mest är sälj och att de flesta av sådana är initiativ mest inte blir något alls eller i bästa fall i linje med index?
Här har du egentligen anledning nog för att avstå, brukar i regel inte ligga något gott i ”komplexa upplägg”. Det man inte förstår ska man inte investera i.
Instämmer, men jag är fortfarande nyfiken på om någon /några har någon känsla för hur ofta sådant här lyckas? Är normalfallet att utfallet bli så bra som de tänkt sig eller är det mer regel än undantag att det är just önsketänkande?
Tanken är så klart att få så många som möjligt att stanna i bolaget, då personalen (vi som fått erbjudandet) är viktiga för utvecklingen.
Företaget köper tillbaka när man önskar, men självklart till aktuellt värde. Vår insats, även om alla nappar på erbjudandet, blir ändå bara några få procent av samtliga aktier.
Sådana här upplägg kan vara trevliga i brinnande högkonjunktur, om bolaget har turen att hålla på med något som precis blivit på ropet (tänk AI just nu) och massor av desperat avkastningssuget pensionsfondskapital kastar sig över det.
Säger inte att du bör eller är skyldig att investera på något vis. Men riskkapitalisterna verkar ju vara villiga att satsa. Tycker det låter lite märkligt att du vill jobba där om du inte tror på idén och fortsätt tillväxt. Visst kan man göra ett jobb bara för lönens skull, men lönen brukar inte vara superhög på just startups som detta verkar vara. Och som du säger, detta programmet är troligtvis till för att behålla och motivera viktiga medarbetare. Hade jag haft din insyn och trott på företaget så hade jag nog tagit erbjudandet om jag inte verkligen behövde pengarna till annat.
När det blir löneförhandling så kommer de kunna ge dig lägre lön när du är delägare, eftersom de vet om att du inte enkelt kan söka jobb hos en konkurrent. Du är liksom garanterad att jobba kvar.
Det är tillväxttakten jag är skeptisk till. Min fråga handlar om någon har erfarenhet av detta och hur vanligt det är att sådana här satsningar går hem.
Hej,
När jag varit anställd några år fick jag och några andra erbjudande om att bli delägare med någon tiondels procent. De flesta tackade nej.
Jag tackade ja. 10 år senare hoppade de andra på vid en andra chans. Bolaget värderades till substansvärdet då. 3-7x pengarna som du hört är inte orimligt är min erfarenhet, speciellt om det finns en notering med i horisonten. Dessutom har vi haft en årlig utdelning på typ 20%. Huvudägarna som har flera tiotals procent var har gjort rejält med pengar och jag är nöjd med smulorna. Kort sagt min bästa affär ever. Om du jobbat där några år och känner för bolaget så klart att du ska vara med när de stora killarna ska tjäna pengar. De tjänar pengar på att andra jobbar åt dem, du kan vara med på ett hörn och tjäna på att dina kollegor jobbar. Om du inte tror på bolaget och affären så ska du inte vara med så klart. Riskkapitalisterna ser en uppsida och tänker tjäna en hacka, de vill ha motiverade nyckelpersoner som inte blir bittra för att de inte fick vara med på tåget. Jag litade på våra ägare och med de stora pengar de riskade så kunde jag tänka mig att chansa med en lagom summa för min del som jag kunde tänka mig att mista i värsta fall. Aktierna var de första 10 åren knutna till anställning så de som slutade fick dem inlösta och tjänade bra på den uppvärdering av substansvärdet som skett.
Hej, jag har varit med om detta i flera omgångar. Det är ett väldigt vanligt upplägg för att PE-företaget ska få alla sitta i samma båt (alignment of interests). Typiskt sett investerar PE-firman genom en kombo av stamaktier och pref-aktier. Nyckelpersoner erbjuds att köpa aktier med en högre tilldelning av stamaktier vilket ger dem högre hävstång (med högre risk) i och med att de får betalt sist, men å andra sidan får allt värde som skapas efter att banklån + preffar är återbetalda. I min värld är detta en no-brainer OM det är en seriös köpare med bra track record. Att ta rygg på professionella investerare med hävstång är hur man kan skapa pengar som räcker generationer framåt. Jag gjorde 8x på min förra resa, men vissa som kom in tidigt gjorde +100x.