Ny på forumet -- vad tycker ni om min pensionsportfölj?

Hej,

Jag är ny på forumet och skulle gärna höra vad ni andra tycker om min portfölj för långsiktigt sparande (privat pensionssparande). Jag är 29 år och syftet med portföljen är att ackumulera så mycket kapital som möjligt över lång tid.

Portföljen har följande komponenter.

70 % Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc (WEBN),

20 % Avantis Global Small Cap Value UCITS ETF (AVWS),

10 % iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) (IUSN).

Jag använder dessutom DNB Global Indeks S som en slags uppsamlingsfond för att hantera courtaget på Avanza. Däruöver är portföljen belånad till 22 % via Avanzas värdepapperskredit.

3 gillningar

Ser bra ut. Mycket globalt. Lite small cap. Låg avgift.

Jättebra.

Bara ett tips, blir det inte billigare på Montrose? Lägre valutaväxling och värdepapperkredit

Tack för tipset. Jag har bara hört talas om Montrose, bland annat här på forumet, men har inte undersökt alternativ till Avanza närmare. Jag har länge haft intrycket att Avanza är det mest konkurrenskraftiga alternativet, men det kanske inte stämmer längre. Jag ska undersöka Montrose.

Jag skulle nog köra 30% i Avantis om du har förtroende för värdepremien. Om inte kör istället allt i iShares. Jag ser ingen anledning att vela mellan dem.

Notera även att fonden från Avantis inte är en ren indexfond och kommer avvika från index, både upp och ned.

Ja, det är en rimlig invändning att faktortilten skulle kunna vara högre. Anledningen till att jag har iShares-fonden är att den tillsammans med Amundi-fonden är tänkt att ligga så nära marknadsportföljen som möjligt (för marknadsnoterade bolag), även om EM small cap saknas. Ett alternativ är ju SPDR MSCI ACWI IMI (SPYI), men jag tror att mitt resonemang var att min lösning innebär mindre sampling-fel och att mina fondval var bättre för att undvika ESG-filtrering.

Avantis-fonden är ett medvetet val eftersom den empiriska faktorpremien, vad jag förstått, främst gäller small cap value när man rensar bort olönsamma “skräpbolag”, vilket är just vad Avantis gör, jämfört med indexfonder som följer MSCI World Small Cap Value-indexet.