Avanza presenterade nyss en variant på KF. Tanken är att man ska undvika att barnen får en stor summa pengar “för tidigt” om man själv avlider, och att man med “KF Barn Kontroll” kan ange en ålder på barnet när pengarna börjar betalas ut, även om man själv avlider tidigare än så.
Å ena sidan låter det ju som en lite tilltalande idé, att jag kan se till att barnen får pengarna t ex först vid 25 års ålder (även om jag själv har avlidit tidigare än så), men å andra sidan låter det juridiskt märkligt, att barnen skulle kunna ärva ett innehav som de inte har möjlighet att sälja av. Hoppas få lite input från forumets kloka hjärnor, är det här en bra produkt eller inte?
Det är en bra produkt då det är en väldigt stor skillnad i mognad, ekonomikunskap och behov av pengar mellan en 18-åring och en 25-åring. Det är inte alla som vill att barnsparandet går till att barnet känner sig rikt och bjuder loss på krogen varje helg och bär Guccikeps.
Egentligen vill man kanske öronmärka pengarna specifikt för bostad- eller bohagsköp, men att skjuta upp det tills efter studierna är klara är bättre än inget. Inget som hindrar en från att ha två KFar för att även kunna sponsra en del festande och resande om man nu vill det.
Som sagt, jag instämmer i att det teoretiskt låter som en bra produkt, men jag undrar om den verkligen håller. I en vanlig KF säljs ju innehavet av automatiskt när jag avlider, och pengarna betalas ut till barnet. Om man nu rundar det genom att det är barnet som är försäkrat istället, kan man verkligen hindra barnet från att sälja av innehavet om de vill det? (efter min bortgång alltså)
Jag har också massor av frågor, men jag tänkte att någon kanske redan har analyserat för- och nackdelar, därav inlägget här!
Några av dina frågor har Avanza besvarat i sina villkor. T ex går det bra att ta ut pengarna om man vill det (delar av dem när som helst, hela summan först efter att ett år har gått från öppnandet). Det framgår inte helt tydligt vem riskpremien beräknas på, men jag tolkar det som att det blir på barnet (som ju är den försäkrade, enligt villkoren).
De andra frågorna undrar jag också över. En förmånstagare är ju lätt att ändra, t ex om förmånstagaren avlider före mig, men om barnet istället är försäkrad så antar jag att försäkringen faller ut om barnet går bort? Och som sagt, hur ser juridiken ut för att förhindra att barnen faktiskt säljer av en KF som de de facto äger, efter min bortgång?
Jag kan maila Avanza och fråga, men tänker att forumet säkert har fler kloka aspekter som jag inte tänkt på, som jag gärna tar emot innan jag mailar dem.
Så tänkte jag också fram tills nyligen. Men min mamma gick bort för ett halvår sen, i de absolut enklaste av juridiska omständigheter (två barn som är sams, inget testamente, inte gift, inga särkullbarn, ägde väldigt få större tillgångar), och jag har sedan dess behövt hantera allt pappersarbete, och insikten är att det är tillräckligt komplicerat ändå, utan att behöva hantera ett testamente!
T ex ska man ju i bouppteckning och arvsskifte ange värde på tillhörigheter. Nu är jag och min bror helt överens, och skriver därmed en fiktiv summa som är någonstans inom rätt tiopotens korrekt. Men om det hade funnits ett testamente, där hon hade önskat att en fjärdedel av tillgångarna skulle gå till person X eller organisation Y, så blir det ju på ett helt annat sätt “viktigt” att värderingen är korrekt. Och så himla lätt är det inte att mitt i sorgen fundera på vad guldsmyckena eller tavlorna är värda. Säger jag av nyvunnen erfarenhet.
(Och ett testamente hindrar naturligtvis inte barnen från att leva loppan för pengarna när de är 18, om de så önskar)
Men är det säkert att avansas produkt förhindrar att barnen får rätt till pengarna vid 18? Har för mig att arvingar själva kan kräva sin laglott, från och med 18.
Är inte juridiskt kunnig, så jag hade nog kollat med en familjejurist om vad som är enklast för alla och även mest lönsamt.
Ja, det blir ju en rörig produkt. Med en vanlig KF ärver man inte pengarna, man är förmånstagare till dem (dvs den ska nämnas i bouppteckningen, men är inte en del av arvet).
Men den här produkten, där ärver man ju innehavet. Och juridiskt blir det annorlunda. Men fortsatt oklart hur de hindrar den nya ägaren att sälja sitt innehav.