Ny serie: Kryptokungen - jakten på det digitala guldet

Tips om en ny dokumentär-serie på svt av Alexander Norén. Jag tycker Norén ofta ger nyanserade bilder av finansnyheter hos SVT.
I de två första avsnitten (Har inte sett mer än så än) får vi följa bårde extrem framgång och förlustexempel, samtidigt som vissa kryptobegrepp förklaras på vägen.

3 gillningar

Intressant serie och hur man kan skapa finansiell rikedom utan att egentligen ha utfört så mycket reellt arbete.

Det verkar som personen i första avsnittet tjänast mest pengar på att vara influencer, vilket nog tar ganska mycket tid. Men sen kan man diskutera om det är reellt arbete eller inte :slight_smile:

Jag sträckkollade alla tre när de kom. Jag tyckte den var bättre än vad jag föreställt mig att den skulle vara. Framförallt glidaren i första delen som var noga med att säga att det var hans kanal och hans varumärke som dragit in mest stålar, inte bitcoinplaceringarna i sig.

Mårten är mest sorglig eftersom han brände sig så och ändå verkar ha en missbruksådra kring investeringar.

Den siste snubben levde väl mest upp till min fördomsbild om hur sådana “cryptodudez” är. Det blir mest löjligt med all yta som ska visas upp, men det har de ju gemensamt med andra nyrika, oavsett inkomstkälla.

De tre schnubbarna fick mig osökt att tänka på Dunning–Kruger-effekten – Wikipedia

1 gillning

Tack för tipset. En rätt så nyanserad och objektiv dokumentär om krypto. Cred till SVT!

Ja, den var bättre än jag förväntat mig. Alexander Norén är informativ och duktig. Det svåra är att uttrycka sig enkelt och tydligt, oavsett vad det gäller, och det är han bra på.

Jag funderar bara på vad en sådan dokumentär kan få för följder. Många, speciellt unga omogna människor, kan uppfatta det som ett förhärligande av materiella tillgångar. Jag är lite tveksam till signalerna som programserien skickar ut.