Nya regler för Sjunde AP-fonden

Förutom nya placeringsregler, som öppnar för investeringar i illikvida tillgångar, som fastigheter införs ett hållbarhetsmål för förvaltningen.

5 gillningar

Sjunde AP-fonden får också ett hållbarhetsmål som innebär att förvaltningen ska ske på ett föredömligt sätt. Ett sådant hållbarhetsmål gäller redan sedan tidigare för Första–Fjärde AP-fonderna och har nyligen införts även för Sjätte AP-fonden.

– Sjunde AP-fondens nya hållbarhetsmål bidrar till klimatomställningen. Första – Fjärde AP-fonderna, som redan i dag har motsvarande hållbarhetsmål, har varit föregångare i att kombinera hög avkastning med ansvarsfulla investeringar, säger Max Elger.

(https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/07/regeringen-beslutar-om-forslag-till-andringar-i-regleringen-for-sjunde-ap-fonden/)

Jag undrar vad det här betyder i praktiken.

2 gillningar

Läste precis samma. Lite orolig att det ska bli backlash för woke och klimat initiativ… Speciellt om det börjar gå dåligt generellt känns det som att sådanahär extra saker får lite piskt först…

Va tror ni?

2 gillningar

Förvärva SBB och dess fastighetsinnehav av…

Jag vet inte om det finns någon specifikare klausul att åberopa i just det här fallet, men det är rätt vanligt att regeringen lämnar det helt upp till myndigheten att själv avgöra hur man ska tolka sådana där floskelbestämmelser. Hållhaken är att myndigheten sedan i efterhand då också måste bevisa/övertyga regeringen att de faktiskt har agerat på ett föredömligt sätt, och om regeringen då inte skulle vara nöjda med myndighetens agerande så kan de åka på alla möjliga sorters sanktioner.

Inte ett typiskt kännetecken för föredömlig förvaltning! :sweat_smile:

Jag är mycket medveten om hur statlig styrning fungerar och myndigheternas diskretion att tolka regeringens beslut och uppdrag utifrån hur de är utformade.

I det här läget finns det dock ingen en publicerad proposition till riksdagen, som fattar beslut i det här specifika fallet, att tolka utifrån.

Det närmaste för oss utomstående är därför att tolka utifrån hur uppdraget ser ut för 1 – 4 AP-fonderna och spekulera om hur det skulle påverka Sjunde AP-fonden – därav min fråga om vad detta skulle betyda i praktiken. :blush:

1 gillning

Väldigt konstigt dessa ”hållbarhetsregler”. Genom att köpa vissa aktier tror politikerna att vädret ska bli bättre :umbrella: I tio år har de försökt avveckla olja och gas :fuelpump: och nu flyger de jorden runt i panik i privata jets och försöker förtvivlat köpa upp all olja och gas. Filmen Gökboet beskriver situationen bäst :clown_face:

Det är också illavarslande att vapenindustrin sållades bort. I princip innebär det att Europa står helt försvarslöst om ”hållbarhetsreglerna” följs till fullo. Nu såg jag att tanten :woman_singer: på Handelsbanken som strypt Saab från alla fonder fick så mycket kritik att hon till sist baxnade och gav med sig. Utan Saab inget svenskt försvar fick Wallenberg förklara för henne…

1 gillning

Sånt här:

Njä, AP7 har så vitt jag vet inget investerat i Northvolt annat än möjligen indirekt. Det är AP1-4 som har sysslat med sån’t.

1 gillning

Ja och 5,8 miljarder är inga pengar i sammanhanget blir en femhunka per pensionssparare kanske.

Förlusten är däremot stor för Sverige på många andra sätt.

1 gillning

Så kan man inte resonera, då kan man satsa på allt!

Dom satsar ju på allt. Det största delarna är globala aktier, svenska aktier och svenska räntor. Private equity är en mindre del av portföljerna. AP-fonderna förvaltar flera 100 miljarder vardera så i sammanhanget är det ”små” belopp i sammanhanget.
Kolla i vilken förvaltning eller fond som helst - över tid, så går vissa bolag omkull. Andra blir vinnare. De måste ju våga satsa.

Ja, men kanske inte “våga satsa” på allt? T.ex. Northvolt lovade oberoende från kineser, men kör (eller snarare försöker köra) med kinesiska maskiner med kinesiska arbetare… Känns som om många välbetalda tjänstemän inte gjorde sitt jobb utan gjorde det som var PK.