Hej,
7 AP fonden brukar rekommenderas på forumet i PPM, tycker ni det fortfarande efter Northvolt? Och vet någon om 7 AP har investerat i Stegra också?
Hej,
7 AP fonden brukar rekommenderas på forumet i PPM, tycker ni det fortfarande efter Northvolt? Och vet någon om 7 AP har investerat i Stegra också?
AP7 var väl inte med på den vurpan? Det var väl ”bara” AP1-AP4?
Men självklart är såfan kanon ändå.
AP7 investerar inte och har aldrig investerat i Northvolt.
Ah, jag förstår nog inte skillnaden mellan alla AP fonderna ![]()
Jag har AP7 Aktiefond istället för AP7 Såfa. Det innebär att det inte blir några räntor när man kommer upp i den åldern för räntor dvs 56 år.
Även om AP7 inte investerat i Northvolt så har man möjlighet att investera i illikvida tillgångar för max upp till 20% av AP7s värde. Vet dock inte om AP7 faktiskt investerat i private equity, kanske kom upp under intervjun för ett tag sedan?
Hittade detta i informationsbroschyren:
Så, då kvarstår hemarbete, men ingen fråga alltså. ![]()
![]()
Alla aktiefonder har bolag som gått extremt bra och bolag som gått dåligt eller tom i konkurs. Varje bolag påverkar fondkursen väldigt lite och i genomsnitt har fonden en en trygg och bra utveckling med betydligt mindre risk än enskilda bolag.
Northvolt blev en dålig investering men kunde lika gärna ha blivit ett Nvidia. Helt enkelt så det funkar.
Fonderna i AP hanterar ca 2050 miljarder kronor, 6-7 miljarder kronor ingår i riskbedömningen. Ingen risk, ingen avkastning.
Antagligen inte. Men vi kan väl hoppas att de puttat in nån liten krona i Stegra. Detta forum brukar väl vurma för varied och breda investeringar i allehanda bolag. Ungefär som en indexfond. Endel bolag går upp, andra går ner men diversiteten gör att det går upp🙃
AP7 vet jag inte, men AP2 verkar iaf ha gjort det:
Stegra med samma team ska vi nog inte hoppas på.
Northvolt förra VD som drog in 200 miljoner har investeringar i Stegra som köptes veckorna innan det blev officiellt att de skulle starta. Dryga 5 miljoner är idag värda 430 miljoner.
Fler som tror han säljer på topp innan pluggen går igen?
Himla “tur” vissa har när det görs business upp eller ner i kurser.
Kanske dags att utreda? Men vem gör det i detta land? Fi? Jag menar om nu de missade att en svensk storbank tvättat 2200 miljarder dollar så är man inte så sugen att gräva