Stödprenumerera på fler tidningar och tidskrifter som jag tycker är viktiga röster även om jag inte alltid orkar läsa dem (tidskrifts- och tidningsstödet har sänkts senaste året)
Ta tag i byte av gasspis till elspis. Jo, jag vet att det finns massor av fördelar med gas men det är inte prisvärt när vi bara är hemma cirka halva året och det är en fast kostnad på över 10 kr/dag.
Sätta igång ordentligt med att sälja av prylar vi inte använder. Klå årets resultat som blev 10 saker (mest guld som är enkelt att sälja).
-Ta tag i rensning- minst 4 utrymmen ska bli rensade under året.
-prioritera mig själv mer i alla måsten, minst tre spa-besök under året, mer tid med vänner!
-testa något nytt minst varannan månad.
Prioritera mig själv lite mer nästa år. Barnen har haft 100% i år och jag har inte kunna/orkat göra något kul alls,läsa eller träna osv. Kanske låter själviskt men tänker att barnen mår bättre om även jag gör det. Förhoppningsvis blir deras sömn lite bättre och i sin tur även min.
Rensa och få ordning hemma, sagt att jag ska göra detta i flera år nu.
1a. Gått igenom källare och vind innan utgången av april.
1b. Fått ordning (=renoverat och skaffat möbler) i kök och sovrum innan utgången av april.
1c. Fått ordning på badrum och vardagsrum innan nästa årsskifte.
Engagera mig mer i mitt sparande. Läsa på och lägga upp en plan. Avsätta ett 30 minuterspass i veckan till detta.
Bättra på mitt sociala umgänge. Blivit lite för introvert det sista. Vet inte hur planen ska se ut. Hade som regel att aldrig tacka nej till en inbjudan ett tag. Sedan hamnar man på middag med 4 småtjejer och undrar mest vad man gör där.
Jag är inte mycket för nyårslöften, men jag gillar att ha ett tema för året.
2024 har handlat om välmående på olika plan. Jag har utforskat nya recept för att hitta maträtter där vi kan äta bättre proteiner (men i mindre mängd) och mer grönsaker. Jag har börjat utforska vad jag kan göra för att må bättre i kroppen, pga allergi kan jag inte längre simma/träna i vatten och har nu äntligen hittat ett gym där jag känner mig mer bekväm att träna. Jag har börjat utforska vad som ger mig värde för pengar. Jag har också minskat på min sparkvot samt börjat plocka ut de kvarvarande föräldradagarna på deltid för att få mer tid tillsammans med barnen. Välmående jar också handlat om att ta tag i hemmet och rensa ut saker jag inte längre använder. Då jag fyllt jämnt i år har jag också gjort en härlig resa tillsammans med barnen till Japan där jag bodde ett år när jag var yngre - en resa vi fortfarande minns och pratar om flera månader senare.
För 2025 är temat “bli färdig/göra klart”, vill kunna checka av olika saker som slukar energi i onödan och göra plats för ännu mer välmående i livet! Har börjat starkt med att plocka fram ett oavslutat syprojekt som jag nu ska ta tag i att avsluta!
Spännande! Berätta gärna vad du känner igen dig i?
Att ha klassiska nyårslöften som att sluta med något eller börja med något blir för mig fel fokus, och alldeles för lätt att tänka att det är kört och ge upp. Ett tema är mer något jag kan tillämpa på olika delar av livet. Att bli klar/göra färdigt blir för mig också en målsättning inte bara att bocka av en todo-list utan att också ha en tada-list med det som är klart och även att ha en medvetenhet om att inte låta nya saker bli oavslutade…
2024 gick jag ner i tid till 50%. Jag börjar laga nya maträtter (surkål, grillad kyckling med asiats krydda, pumpanbröd…). Jag lägger mer tid att vara med dottern och hennes kompisar. Jag . Vi reste i Europa i somras, en hel spontant men underbar resa i 4 länder. Jag plockar ut vinst på börsen för att kunna leva mer. Vi rensar massor i samband med flytt och nu är jag helt nöjd med mitt enkelt sovrum (bara en bäddsoffa, en madrass, ett nattbord och några böcker. Ingen tavla, matta). Vi köpte även en robotdammsugare. Jag skapar rutiner på morgon som gör att hemmet är alltid fint och i bra ordning.
Jag har däremot många pågående projekt som jag aldrig blir färdig med:
Fixa odlingslandet;
Lansera en minikurs;
Hitta en kurs i piano för dotter;
Ha en youtube kanal;
Odla fler fina/unika växter att sälja;
Hjälpa dottern med tyska;
Vara hård mot dotter gällande skärmtid;
Att säga upp mig och bli konsult.
Jag är fortfarande tveksam om att säga upp mig och bli konsult. Jag har det jätte lugnt på jobbet nu (jag jobbar 50% men behöver bara 30% för att utföra mina uppgifter). Jag har bra lön (jämfört med kollegor som jobbar med likande uppgifter). Men drömmen att kunna fakturera mycket pengar varje månad (som en konsult gör) har jag alltid. Men andra projekt vill jag gärna bli färdig med.
Har med åren fått tillräckligt med självinsikt för att veta att detta med nyårslöften inte är något för mig, alla intentioner självdör efter typ två veckor Jag är en eländigt svag människa
Är svårare att hitta uppdrag på 50% än på 100%.
Underlättar om man har ett bra nätverk med chefer och projektledare (eller liknande) på andra företag som kan hjälpa en.
Om du vill byta så måste du fundera på hur du ska hitta dina uppdrag samt se till att hitta ett innan du säger upp dig.