Hej,
Är väldigt ny på det här med fonder och har nyligen kastat mig in i det här. Kanske valde en dålig tidpunkt att göra det Givetvis medveten om att långsiktighet är viktigt, men lite tråkig början med röda siffror ett litet tag nu.
Skulle behöva lite kloka råd angående de fonder jag har nu. Ska jag sälja av några nu, eller vad tycker ni? Har även köpt Öhberg Emerging Markets, som förmodligen kommer i morgon.
Vad sägs? Tilläggas bör att jag egentligen inte är en gambier, även om mina fondval kanske tyder på det Skulle alltså vilja ha ett ganska tryggt fondinnehav
Har en undran till:Var hittar man modellportföljerna?
Vh Nille
Modellportföljerna finns på bloggen som lugger under “avsnitt”. Nu är du i forumet.
Många här (inklusive mig själv, men inte alla) föredrar en annorlunda strategi mot den du ser ut att ha valt.
Vi menar att forskningen stödjer huvudsaklugen att man bör investera marknadsviktat över hela världen till allra lägsta avgift. Detta med indexfonder som följer maknadsviktatade index. Det är också det som modellportföljerna innehåller.
Det ser ut som du valt huvudsakligen dyra fonder (hög avgift) med kriteriet att de gått bra det senaste och kanske att du tror mycket på tech/hållbar energi i framtiden?
Samt Avanza zero. Det är en väldigt billig indexfond men den följer ett väldigt smalt index, så den passar inte riktigt i den strategi som förespråkas här.
Den enda fond jag personligen hade behållt några pengar i är Spiltan Investmentbolag, då en liten del.
De andra fonderna är för dyra och jag tycker inte det tillför något. Bara hype och hög risk.
Kolla in globala barnportföljen om du vill ha nästan bara aktier. Tror även det finns en bara aktier variant på modellportfölj också.
@janbolmeson ger konkreta tips på fonder där och dess fördelning i procent. Avanza har ett lite billigare alternativ till Emerging markets fonden så eftersom du har Avanza och inte Nordnet så kan du köpa den istället.
Om du inte vet sparhorisont, din egna riskvilja o.s.v. så finns en (av många) metoder här på bloggen också. 4-hinkars principen, det ska tydligen komma en uppdatering av den de kommande veckorna. Men varför inte börja med den från förra året?