Nybörjare - redan ”gammal”

Hej Malin!

Jag tycker att du har gjort det bra att analysera din situation och kommit fram till dina brister.

Det här ska vi kunna vända på och få dig till att börja spara för din framtid!

Det är inget stort minus att du är 46 år, du har lång tid kvar till den vanliga pensionsåldern på 65 år (19år), tills dess kan du få ihop ett riktigt bra sparande!

Du har låga fasta avgifter som du säger, men såklart två barn att försörja. Men om du kan spara 8000kr varje månad som jag förstår det, så är det riktigt bra! En måttstock jag brukar använda är att du ska spara 10% av din nettolön långsiktigt, detta ger dig en bra grund att stå på.

Jag tycker absolut att du kan amortera och spara samtidigt, däremot så skulle jag ha amorterat lite mera då räntan ändå är 5%, så en del av buffertsparet till amorteringen.

Lyssna på detta podd avsnittet om “fyra-hinkar-strategin” som Jan pratar om, detta kan ge dig en fingervisning på hur du skulle kunna lägga upp ditt sparande! #47 - Se på avsnitt #133 om Fyra-hinkar-strategin istället, det är nyare! 🙏 - YouTube

Nu till det som är roligt! Fondsparande!

Den långsiktiga portföljen som du har tänkt att lägga upp bör bestå av 100% aktier, eller i alla fall 90% aktier och 10% räntor, alltså en 100/0 eller 90/10 portfölj.

Ett ISK konto på en nätmäklare som Avanza eller Nordnet är att föredra, sedan tycker jag att du ska läsa lite om Globala Barnportföljen som Jan har skrivit en artikel om. Detta kan visa dig hur du lätt kan bygga en egen fondportfölj med låga avgifter.

Läs och återkom om du har några fler frågor!