Nybörjarfråga - Hur få ränta på ränta effekten?

En väldig nybörjarfråga men känner att jag får kasta ut frågan då jag inte hittar något jättetydligt svar på frågan…

Hur får man egentligen del av ränta-på-ränta effekten? Om jag köper ex en fond för 100,000kr 1 juni. När får jag utdelning på fonden som jag sedan ska stoppa in i fonden ytterligare? Var syns utdelningen jag fått?

2 gillningar

Nästan alla fonder återinvesterar utdelningen automatiskt. Du ser alltså inte utdelningen men du får ta del av den genom att din fond ökar i värde.

Ränta på ränta syns inte alltid. Det är mer av ett koncept. Säg att din fond går upp 10% ett år. Då kan du välja att sälja av 10% för att plocka ut vinsten. Om du istället låter pengarna sitta kvar i fomden så får du avkastning även på de tio procenten, alltså ränta-på-ränta.

Det korta svaret är alltså att i en fond så får du del av ränta-på-ränta-effekten automatiskt så länge du låter pengarna sitta kvar i fonden.

3 gillningar

Tackar för snabbt svar. Då kan jag sova gott för det var så jag hade uppfattat det :slight_smile:

Hur fungerar det för aktier där du inte har utdelning? Utdelning förstår jag, den kan du använda för att köpa ytterligare aktier, men hur ser det ut för de som inte delar ut?

Om du bara äger samling aktier som inte ger någon utdelning så är det endast priset som andra är villiga att betala för din aktier som sätter deras värde, vilket (som normalt går upp över tid) vilket iof gäller för aktier som ger utdelning, men då kan du välja om du vill återinvestera utdelningen och köpa fler aktier. Men behöver för den sakens skull inte betyda att du får sämre ”ränta-på-ränta effekt” eftersom bolag som återinvesterar vinsten i bolaget har en tendens att växa mer vilken kan locka fler att köpa deras aktier till ett högre pris. Tänk typ Apple senaste decenniet…

Vet inte om detta var en förståelig förklaring :joy:

1 gillning

Det är sådant man slipper tänka på när man investerar i billiga indexfonder. Då behöver man inte bry sig om vilka aktier i indexet delar ut utdelning. Det är något som sköts automatisk och riktigt smidigt. :+1:. Det behövs inte ens avslutad grundskolan för att investera i indexfonder. :joy:

Gäller även om man köper en aktivt förvaltad fond, då får man någon som tänker åt en och tar besluten, riktigt smidigt. Problemet är att dom ska ha betalt dom svinen :rofl:

2 gillningar

Då betalar jag gärna till Lysa 0.16% extra i avg och låter de sköta min portfölj. :joy:. Istället för att aktiva fondförvaltare ska leka spökula med mina pengar haha :joy:. Eller det går bra även Amf Aktiefond Global. Då blir det billig aktiv förvaltning :+1:

Det är företagets ägare på årsstämman som beslutar om utdelning. Det är nämligen ägsrnas pengar. Min bästa förklaring av skillnaden mellan utdelning vs inte utdelning är att om företaget kan göra bra vinst genom att använda pengarna, då vill ägarna antagligen att pengarna ska vara kvar i bolaget. När företaget har mer pengar än vad de kan göra vinst på, då är det bra att lämna utdelning så att alla ägare kan välja själva om de vill placera pengarna någon annanstans.

Med andra ord skickar man bekymret/ problemet till aktie ägarna för att de ska ta beslutet med pengarna haha. Smidigt och oansvarigt haha. :joy:

Det är ju ägarnas pengar. Klart man hellre delar ut dem än att de ska sitta oanvända i bolaget. Ett annat sätt skulle kunna vara att företaget börjar med någon ny verksamhet där de kan använda pengarna. Men det är inte alls säkert att till exempel Volvo ska vara bra på att tillverka motorcyklar. Det finns nya risker i företag som har för mycket pengar. Det blir “upp till bevis” att man kan göra vinst på dem. Inte alls säkert att alla ägarna är villiga att ta den risken.

1 gillning