Nybörjarportföljen - Gjorde jag fel?

Tjena!

En total nybörjare här men frågan är enkel:

Jag kollade nybörjarportföljen på Shareville eller vad det heter och tog exemplet 10.000kr bara för att testa.

I tårtan så stod det t ex 8,4% i IKC Avkastningsfond, så då sökte jag upp den på Nordnet och tryckte på köp, sen knappade in 840kr. Sen gjorde jag så på alla tills tårtan var slutköpt.

Har jag gjort rätt eller fel?

Tack!

Du har gjort rätt.

Du har gjort rätt, i princip. Det viktiga är det vi kallar för ombalansering som ska göras en gång per år. När du köper inititalt vill du köpa enligt fördelnigen nedan. Månadsspara med precis den fördelningen också.

När det har gått ett år omfördelar man allt man har och ser till att man följer modellen nedan. omfördelningen (ombalanseringen) kan göras på olika sätt, men alla sätt ger samma resultat. Sälj av allt och köp om det enligt önskad målfördelning. Sälj/köp det som avviker. Jan har Excelmallar för hur man ska räkna ut.

Rekommenderade nybörjarportföljen – 10 fonder

Den rekommenderade nybörjarportföljen består av 10 fonder som matchar de 10 andelsslagen i bild 3. Nedan följer ett förslag på hur den kan se ut för 2019: Tabell 3. Den rekommenderade varianten med 10 fonder

Tillgångsslag
Andelsklass
Fondnamn
Andel

Aktier
Global indexfond
Länsförsäkringar Global Indexnära
40 %

Aktier
Svenska storbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
5 %

Aktier
Svenska småbolag
PLUS Småbolag Sverige
5 %

Aktier
Asiatiska storbolag
Swedbank Robur Access Asien
5 %

Aktier
Tillväxtmarknader stobolag
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
5 %

Räntor
Korta svenska
Spiltan Räntefond Sverige
8.75 %

Räntor
Långa svenska
AMF Räntefond Lång
8.75 %

Räntor
Medellånga reala
Handelsbanken Realräntefond
8.75 %

Räntor
Meddellånga aktiva
IKC Avkastningsfond
8.75 %

Guld
Guld
Pacific Precious
5 %

Läs hela Jans artikel om nybörjarportföljen här:
https://rikatillsammans.se/fondportfolj/nyborjarportfoljen-balanserad-fondportfolj/

Hej, då har jag gjort rätt denna gången iaf. När ska den ombalanseras nästa gång? Ska absolut månadsspara i denna, frågan är bara hur man gör det automatiskt, men det listar jag nog ut.

Tack för svaret!