Nybörjarportföljen - Kan inte välja vissa av dem hos Nordnet

Hej, vissa fonder i Nybörjarportföljen går inte att välja hos Nordnet när jag ska skapa ett “månadssparande” hos dom. Men om jag söker på dem så ser jag att de finns. Vet någon varför och hur har ni gjort med de som inte går att månadsspara i? Vad har ni bytt ut dom till?

Mvh/Linnea

Hej Linnea!

Vilka fonder är det de handlar om som inte fungerar?

Hej, det verkar som att jag inte har tillstånd att köpa guld i nordnet:

ETFS Physical Swiss Gold (GZUR)
ETFS Physical Gold (VZLD)

Och i Avanza som jag helst vill använda så får jag inga träffar på “GULD AVA” när jag söker i månadsspar/fonder.

Hjälp, vad ska jag göra :open_mouth:

Hej Linnéa!

För att köpa ETF:er så måste du göra ett ”prov” för att då tillgång till dessa, ska vara väldigt enkelt att göra på Nordnets hemsida.

Tyvärr går det inte att månadsspara i GULD AVA, så där får man köpa själv en gång i månaden.

Jag kunde inte svaren på det provet :frowning: ska jag strunta helt i att köpa guldet och bara köpa alla de andra fonderna som finns i nybörjarportföljen (10st), eller är det viktigt att man köper alla för att det ska bli bra?

Linnea, Du kan ta en titt på Pacific Precious A och använda den som din guldfond tills vidare. Det är i alla fall ett alternativ.

Sedan så kan du se över frågorna igen på det där provet. Står det något om vad man får “fel” på?

Min åsikt är att det inte är viktigt att köpa alla fonder för att det ska bli bra, man kan mer se alla portföljerna som inspiration och/eller vägledning.

PS. jag har själv Pacific Precious A fonden, min tanke är att jag har den fram tills Eric Strand gästar RikaTillsammans en gång till för att berättat mer om hans kommande fonder som förhoppningsvis kan bli ett bra alternativ när man ska spara i tex guld.