Nyfiken på hur din Excel-fil ser ut?

Hade gärna haft flashiga grafer och excelblad att visa upp
Inget excel tyvärr, ingen dator.

En fast sparkvot

4 hinkar = bankkonton och 3 ISK.

En enkel anteckning i mobilen på vilken fondfördelning jag ska ha och minimum storlek på buffert och mellanrisk men det här har jag räknat och ältat tillräckligt så det borde jag ha koll på…

4 gillningar

Wow, imponerande! :clap:
Där ligger mina Excel-ark i lä med råge. :slight_smile:

Och det etiska? :stuck_out_tongue_winking_eye:
“Activation failed” :grimacing:

Men jävlig bra ark, blir motiverad själv.

Haha ja :joy: ska bygga ny dator så fort det går att få tag i delar, och då får jag lägga pirat-karriären på hyllan

1 gillning

Jag använder YNAB sedan flera år tillbaka och där har jag alla inkomster/utgifter/tillgångar/skulder fördelade per “konto”. YNAB följer den gamla hederliga kuvertbudgeteringsmetoden och jag gillar det skarpt. Det enda YNAB inte gör (som jag önskar appen gjorde) out-of-the-box är hjälpa mig särskilja tillgångslag.

Exempel på funktionalitet jag verkligen uppskattar är hur YNAB gör det enkelt att visualisera sina inkomster/utgifter. Ta till exempel grafen nedan som visar mina (och min frus) utgifter sedan 2017.

Den blå delen av stapeln visar “levnadsomkostnader” (mat, hyra, räkningar) medan den gröna delen är “konsumtion” eller “sånt vi egentligen inte behöver för att överleva”. Superintressant att se hur stabil den blå delen av grafen är över tid medan den gröna ändrar sig markant.

Vill veta mer om den blå resp. gröna delen kan man givetvis få ut den datan också :slight_smile:

Blå del

Grön del

1 gillning

Jag använder Google kalk. Fungerar rätt så bra. Skriver in värden en gång i månaden. Kommer aldrig igång med sparande i ädelmetaller fysiskt, men annars fungerar det mesta bra.

1 gillning

Vilka excel-mästare som huserar här på forumen. Jag undrar om någon skulle ha vänligheten att dela med sig av mer än skärmdumpar på sina briljanta skapelser och tänka sig dela filen (givetvis städad på siffror). I alla fall jag skulle vara evigt tacksam.

Jag kopierade bloggaren Grazingladys Excelfil (tack för inspirationen! :pray:) rakt av för ett antal år sedan och kör än idag vidare med den. Den fungerar utmärkt i all sin enkelhet och är enkel att skapa grafer ifrån. Gör en månatlig uppföljning av arket i samband med löning.

Se exempel i detta blogginlägg http://grazinglady-58.blogspot.com/2018/12/manadsrapport-december.html

Kul fråga och bred variation på svaren!

Själv har jag experimenterat fram och tillbaka över åren.
Här är vad jag sitter med just nu i form av följa investeringarna. Sparandet sker per automatik förutom inköp av Investor B och Xetra-Gold. Därför är att jag behöver göra att gå in en gång per månad och fylla i de aktuella värdena för alla konton vi har. Har vi uppfyllt ett av målen i listan bockar jag av det och går vidare i vardagen. (Där såg jag ett fel i mitt ark! Högst risk är 80% aktier och 20% guld. Ingenting annat. Totalt blir det då 22% guld, 53% aktier och 25% räntor.)

När jag fixade konto hos Spirecta utmanade jag mig själv för att se om jag kunde bygga liknande i Numbers på min iPad. Se det kunde jag! Alla transaktioner matas in och kategoriseras, sen beräknas summan på kategorinivå ut per månad. När jag byter månad i den översta tabellen (blå text) uppdateras alla siffror automagiskt, inklusive graferna ovanför tabellen. Vid slutet av varje månad kör jag in alla transaktioner från alla konton och lägger till en ny rad i den nedersta tabellen för att se vår sparkvot. Den med örnögon kan se att vår amortering ligger inbakad i utgifter och inte ingår i sparkvoten. Vet inte hur andra tänker om det? Är det något som ligger i sparkvoten?

Tusen tack för inspirationen @janbolmeson och oroa dig inte, vi kommer fortsätta betala för Spirecta :slight_smile:.

Slutligen en gammal gammal tabell när jag körde Börsdata och krossade nummer för att hitta just DE aktierna jag skulle investera i. De företag som listas i tabellen är de som vid tillfället uppfyllde mina krav om vinst, kassaflöde, utdelning, ROA, ROE, EV/EBIT och ökad vinst de 3 senaste åren jämfört med snittet för de senaste 10 åren. Sen räkna ut massa saker som experter och finansrävar säger är bra saker. Sen ranka alla aktier i de lila kategorierna och summera för att i sista kolumnen se topplistan att kolla in mer. Är det någon som vill ha den är det bara skicka ett PM så skickar jag över den.

Vad har du använt för dessa fina grafer? :slight_smile:

Programmerat själv. Det är en hemsida byggd i Vue.

1 gillning

Jag har lite olika typer av uppföljning baserat på uppdelningar;
Mina hinkar, där jag använt 4 hinkar principen men med mina riskmått
RT hinkar, där jag försökt mappa min portfölj enligt 4-hinkar principen så snällt tolkat som möjligt :slight_smile:
Tidshorisonter, där jag kategoriserar investeringarna i just tidshorisonter
Tillgångsslag, där jag delar upp det enligt mina bestämda tillgångsslag. Detta är den klurigaste att förklara och kanske tom motivera. I hedge ingår fonder och fysiska tillgångar i ädelmetaller (man kan diskutera namnet hedge men det har bara stannat kvar sen långt tillbaka)
Alla dessa uppdelningar har ett procentuellt mål och hur det ser ut just nu. Just i tillgångsslags kategorierna har jag valt att just nu inte räkna in pension och boende.
Jag samlar in data från kanske runt 10 olika ställen för att få ihop detta, tar kanske en timme i månaden… Främst är det tillgångsslag som jag justerar månatligen mot procent målet, men även dom andra finns med i tankarna.

1 gillning