Hej alla!
Nu har det gått ett halvår sedan mitt senaste inlägg och för närvarande har jag runt 290k på Avanza. Jag har för några veckor sedan fyllt 18år och kommer definitivt klara att spara 300k till studenten vilket mitt mål var när jag började spara.
Mitt nya mål är att spara 400k innan studenten vilket jag ser som en möjlighet.
Jag sparar undan ungefär 9k i månaden och räknar med att kunna spara 20k i månaden under sommaren då jag kommer jobba heltid då.
Jag går tekniska linjen på gymnasiet och har runt 18 I medel merit - extra meritpoäng. Om mina drömmar om att bli pilot inte kan uppnås har jag tänkt vidare på yrken som civilingenjör eller gymnasielärare innom mattematik eller fysik.
Ett problem jag märker att jag har börja fått är att jag har svårt att spendera pengar i “onödan”, eller för nöje. Jag har mycket bättre ekonomiska förutsättningar jämfört med de flesta i mina vännkretser men det blir som en psykologisk spärr när det kommer till att spendera. Är det någon som har liknande erfarenheter, eller är det bara jag som över tänker?
Dessa inlägg är dels för att få hjälpa och guidning men också för att jag i framtiden ska kunna blicka tillbaka.
Tack i förväg för era tankar och ideer.