Jag ville dela med mig av en uppdatering sedan mitt senaste inlägg i mars. För närvarande har mitt Avanza-konto ökat till 190 000 SEK, fördelat lika mellan fonder och aktier. Jag har satt upp målet att nå 300 000 SEK innan studenten och jobbar numera runt 60-65 timmar i månaden på en av stadens finaste restauranger. Jag har lyckats arbeta mig upp i resturang världen i min stad under sommaren. Jag har lyckats höja min lön med 60% under denna tid.
Jag undrar också om någon har insikter om hur marknaden för piloter ser ut just nu och om det är värt att överväga en utbildning inom det området. Alla erfarenheter eller råd skulle vara mycket uppskattat.
Tack så mycket!
P.S (dessa inlägg är också ett sätt för mig själv i framtiden att kunna gå tillbaka och se hur jag låg till, så inte motivation sjunker.)
Kolla in Mentour Pilot på Youtube. Svensk pilot och utbildare, driver ett nyhetsbrev för aviation mm. samt ett Discord. Där kan du säkert ställa denna fråga.
Kan inte ge tips om pilotyrket, men grattis till en fin situation och kul att höra att du är så ansvarsfull och ambitiös, fortsätt på den vägen så kommer du få ett fint liv!
Jag kan inte svara på din fråga mer här kommer några råd som du inte bett om
Superduktigt och seriöst att redan ha sparat undan så mkt. Det är bra att börja spara i tid men kom ihåg att ha kul, testa lite olika saker och lev livet! Du har gott om tid att bli en seriös investerare.
Försök fundera på vad du tycker är roligt och ta steg för att röra dig i den riktningen. Såklart nice om det går att kombinera att tjäna hyggligt och ha roligt men det är alltför många som ger sig in i yrkesbanor man inte alls trivs med i ngt slags försök att maximera inkomsten.
Om du inte vet vad du vill kan en bred utbildning inom ett område som verkar intressant kanske vara rätt väg
Var försiktig med att välja aktier eller aktiva fonder. Med lite otur lägger du ett stort farthinder för dig själv genom att skada ditt tidiga kapital som annars skulle fått mest tid att växa.
Reflektera också på kommande köp av t.ex. bil eller bostad. För pengar som ska användas inom 5 år borde du använda ett sparkonto.
Driven 17-åring, som någon skrev ovan - var stolt över dig själv!
Även om det är ack så lockande att beräkna ränta-på-ränta med mer eller mindre rimliga avkastningsnivåer i aktier från 17 års ålder till en mer eller mindre tidig pension (…) så har du ju också något som kallas för livet framför dig. I ett sådant har jag funnit att tillgång till cash för eventuella möjligheter, kriser etc är såväl stressreducerande som lönsamt och potentiellt glädjande.
Det är inte orimligt att ha en “hink” som buffert och sparande till bostad eller vad som helst inom 5-8 år (tom 22-25 års ålder i ditt fall). Hur trist det än kan vara skulle jag där rekommendera något sparkonto med insättningsgaranti och så hög ränta som möjligt.
Men om vi går tillbaka till den där läckra beräkningen av investeringar från 17 års ålder fram till… Långt senare i livet… Så är det heller inte orimligt att påbörja byggnationen av de så kallade “far-åt-helvete-pengarna”. Min högst personliga rekommendation skulle vara rätt passiva och billiga aktieindexfonder och/eller större, stabila investmentbolag. Time in the market - not timing the market.
Stort grattis, rent teoretiskt kan du bara låta dina pengar ligga i en indexfond nu och inte behöva spara en krona till, då din ränta på ränta effekt kommer att bli så hög.
Om du låter det ligga i 48 år så kommer din ränta på ränta effekt vara 2 472 890, om man räknar på en 7% avkastning, men det är ju aldrig fallet, men ganska intressant att se.